Linnea Sundquist
Nyhet Medlem 20 maj 2022

Veckans medlemsröst Linnea Sundquist: ”Vi måste stå upp för vårt yrke mer”

”Att skapa en teamkänsla är enligt mig bättre än små ensamma öar på ett öppet hav. Jobbar alla mot samma mål byggs broar.” Så säger Linnea Sundquist, fastighetsmäklare i Karlskrona om vikten av en positiv intern kultur. Hon berättar också om hur vi kan bemöta missförstånd om fastighetsmäklartjänsten och vad som får henne att känna extra mycket yrkesstolthet.

Hej Linnea! Vem är du och vad har du för bakgrund?

Hej! Jag heter Linnea Sundquist och bor i Karlskrona tillsammans med min familj som består av min sambo Anders, vår son Gabriel samt bonusbarnen Ella och Noah. Vi bor i en villa i skärgårdsområdet Trummenäs som ligger en bit utanför Karlskrona stadskärna. Tillsammans med Elin Clarberg driver vi ett mäklarföretag som heter Sundquist & Clarberg mäkleri och interiör. 

Jag har hunnit med en hel del innan jag bestämde mig för att arbeta som fastighetsmäklare. När jag var yngre arbetade jag länge inom olika serviceyrken och när jag bestämde mig för att plugga utbildade jag mig inom HR och läste Personal och Arbetslivsprogrammet på Kristianstad Högskola. Därefter jobbade jag med personal innan jag tog steget in i mäklarbranschen. Som person är jag glad, nyfiken och framåt med glimten i ögat och alltid nära till skratt. Skulle ni fråga mina vänner och familj så brukar de beskriva mig som driven och positiv men också lite rastlös och störigt envis. Det är såklart mycket arbete att driva eget men det viktigaste är såklart att få vara med sin familj. På fritiden träffar jag gärna mina vänner, tränar och reser när tillfälle ges. 

Varför valde du att bli fastighetsmäklare?

Det låter klyschigt men det var faktiskt av en ren tillfällighet då jag snubblade in i mäklarbranschen och där yrket hittade mig. Jag skulle börja en ny tjänst inom HR men jag fick samtidigt förfrågan om jag ville studera till mäklare parallellt med ett jobb som assistent på ett lokalt mäklarkontor i Karlskrona. Tidigare hade jag mäklaryrket på min lista över tänkbara yrken men då valet föll på HR la jag tankarna åt sidan. När tillfälligheten dök upp igen blev jag nyfiken och det var för svårt att tacka nej, trots att det var en stor utmaning att börja om. 

Min uppfattning är att mäklaryrket har likheter med att jobba med personal då man hela tiden arbetar med människor. Yrket är väldigt varierande men också givande eftersom du hela tiden jobbar för att skapa och bibehålla relationer. Ingen dag, affär eller kund är den andra lik och utmaningarna är varierande. Det gäller också att kunna ha många bollar i luften, vara organiserad samt vara väldigt målmedveten, egenskaper som ligger min personlighet nära. En dos självförtroende är inte heller fel och du måste också vara serviceminded eftersom du arbetar med och för människor. Det är ett stort ansvar och också väldigt ärofyllt uppdrag att förmedla någon annans hem. 

Du mäklar i Karlskrona, hur är läget på marknaden nu?

Marknaden har varit stabil länge här i Karlskrona och det har varit högt tryck på bostäderna med höga slutpriser. Både gällande villor, bostadsrätter och framför allt fritidshusen. Vår känsla och uppfattning just nu är att det skett en förändring i samband med inflationen och det skiftande ränteläget där spekulanten blivit lite mer försiktig och det skenar inte allt för mycket i budgivningarna. Vi upplever att affärerna tar lite längre tid jämförbart med i början av året och förgående år. 

Vad är den största utmaningen i din vardag som fastighetsmäklare?

Den största utmaningen för oss som ett nystartat mäklarföretag är ovissheten – att du inte vet från månad till månad hur kundflödet kommer se ut. Andra utmaningar är också stressen av att i perioder har extremt mycket arbete till att i nästa stund har mindre att göra vilket också påverkar en negativt. Hade jag fått bestämma så skulle jag vilja ha ett högt jämt flöde över tid eftersom jag är en människa som ej trivs i allt för lugna perioder. Jag vill ha mycket att göra hela tiden, då mår jag som bäst. 

Konkurrens enligt mig är bra då det utvecklar individer och organisationer och i vår stad finns det väldigt många duktiga mäklare och aktörer. Dock ska alla dela på kundutbudet vilket kan vara bitvis stressande och en stor utmaning och man måste hitta sitt eget sätt att sticka ut från mängden. 

Du har beskrivit att du tycker att det finns förlegade fördomar om fastighetsmäklare. Kan du berätta om det, och hur du tror att man kan mota det problemet?

Först och främst tycker jag att många har en romantiserad bild av mäklaryrket, att det är guld och gröna skogar men i själva verket är det extremt mycket jobb som ligger bakom. Samtidigt upplever jag att många även tror att det bara är att lägga ut en bostadsannons och piffa några kuddar så är affären i hamn, vilket såklart är helt fel. 

Många tycker det är dyrt att anlita en mäklare och att det inte är så mycket att göra men där måste vi stå upp för vårt yrke mer och faktiskt upplysa om allt arbete vi gör bakom kulisserna. I många andra yrken ifrågasätter man inte en kostnad för en tjänst när utövaren har studerat tre år på högskolan, varför gör man det då med en fastighetsmäklare som dessutom alltid är tillgänglig och inte arbetar 9–5? Många kunder tror att vi mäklare försöker spela ett spel för att kunna tjäna mer pengar på kunden där vi åter igen måste lägga energi på att förklara vikten av seriositeten i vårt yrke. Därför tror jag att vi i branschen måste hitta verktyg för att få kunden att lättare förstå vad denne betalar för. 

Finns det något eller någon situation som får dig att känna extra mycket yrkesstolthet?

Eftersom det är av yttersta vikt och fokus i vårt yrke att förmedla rätt information till bägge parter av en förmedling är såklart det givna svaret att vid affärens slut ha en nöjd säljare och köpare. En annan situation där jag känner yrkesstolthet är när en tidigare kund återkommer eller rekommenderar mig, det gör mig varm i hjärtat. Om du sedan får ett gott och fint omdöme från din kund är det som grädde på moset. 

Vad tycker du är viktigt att branschen prioriterar och arbetar med?

Jag anser att utbildningen ska förbereda elever, oavsett ålder eller bakgrund, på vad yrket innebär. Det finns många olika sätt att göra det på. Ett exempel kan vara att dela upp praktiken och lägga en del i början av utbildningen för att eleven ska få en inblick i yrket. Ett annat exempel kan vara att när du kommer ut efter din utbildning bör alla få en given mentor som ska guida, stötta och hjälpa dig att lära dig yrket rent praktiskt, även om den anställda är ung, äldre, med eller utan erfarenhet. 

Det är också viktigt att företagen ser till att det inte skapas en intern konkurrens när nya fastighetsmäklare anställs. Tyvärr är det nog väldigt vanligt då jag tror grunden till detta ligger på anställningsvillkoren som ofta helt utgår från en provisionsbaserad lön. Hade det däremot funnits en möjlighet till en större fast lön och en del rörlig lön tror jag det hade gynnat motivationen, skapat en trygghet men också en högre vilja att prestera. Det finns såklart de mäklare som trivs jättebra med moroten att själv kunna påverka sin lön och ett alternativ till att kunna tillmötesgå flera olika önskemål hade kunnat vara att arbeta med ett bonussystem. Har du presterat bättre än din kollega ska du såklart belönas för detta och det kan i sin tur sporra övriga att jobba hårdare vilket då även gynnar hela företaget. 

Däremot går varje individ igenom olika faser i livet där du av någon anledning kanske inte kan hålla samma tempo rakt igenom och då vore det synd att ett företag förlora en duktig och kompetent medarbetare p.ga noll inkomst. Att skapa en teamkänsla är enligt mig bättre än små ensamma öar på ett öppet hav. Jobbar alla mot samma mål byggs broar. Jag anser att en duktig och professionell mäklare inte ska behöva lämna yrket pga. dåliga lönevillkor eller en osolidarisk fördelning av objekt. 

Avslutningsvis tror jag att vi i branschen måste lära oss att hitta nya intressanta vägar att presentera hem på. Kunden idag kräver mer och i vårt företag lägger vi mycket tankar och idéer kring hur vår marknadsföring på våra objekt ska sticka ut från övriga annonser och vi känns lika mycket som en reklambyrå som en mäklarfirma vilket jag tror är framtiden i vår bransch.