Katarina Ljung
Nyhet Medlem 29 november 2023

Veckans medlemsröst Katarina Ljung: “Marknaden är schizofren”

Den här veckan intervjuar vi Katarina Ljung – en av grundarna till Historiska Hem. Hon berättar om den resan, hur den lokala marknaden ser ut just nu och delar med sig av spaningar om vad hon tror att vi kan vänta oss under 2024.

Hej Katarina! Berätta om dig och din bakgrund i branschen.

Hej! Jag påbörjade min karriär som utvald till ett traineeprogram där jag och tre andra kollegor skulle öppna upp nya kontor åt SMH. Det var utmanande och roligt men som ny i branschen behövde jag mer erfarenhet och bytte efter något år över till ett av kontoren i innerstan. På ett redan befintligt kontor fanns det mer affärer, högre puls och tävlingar att vinna, vilket triggade mig. 2012 ringde Fantastic Frank och rekryterade mig – på den tiden fanns det inget som stack ut som dem – ett mycket spännande och lärorikt varumärke. År 2015 kände jag att min kundbas av ambassadörer var stark nog att jag kunde våga starta eget och hösten 2015 startade jag min helt egna byrå.

När känner du extra mycket yrkesstolthet?

Jag känner det varje dag. Det är otroligt viktigt för mig att man är stolt över sitt arbete och att man gör det med fingertoppskänsla. Jag tror att jag känner mig extra stolt när mina ambassadörer väljer mig ännu en gång och man lyckas skapa flertalet goda affärer ihop.

Var kom idén till Historiska Hem ifrån och hur har ditt eget intresse för bebyggelsehistoria och byggnadsvård utvecklats genom åren?

Idén kan jag inte ta åt mig all ära för. Det var min fd. kompanjon Mattias Lantto och jag som utvecklade konceptet tillsammans. Vi såg att branschen behövde någonting annat än det marknaden i Stockholm hade att erbjuda. Precis som vi själva så älskar många de äldre bevarade husen och vår tanke var att nischa oss på något som ingen annan gjorde. Vårt intresse för marknadsföring och fotografi gjorde att vi snabbt kunde ta marknadsandelar och många uppskattade vårt jobb, både gällande hur vi skapar annonser men också de slutpriser vi fick. Vi hade tur att verka i en tid där folk värdesätter att bevara mer än att slänga. Genom otraditionella sätt att synas, byggnadsvårdsdagar, stadsvandringar och föreläsningar tar folk till sig vårt varumärke på ett annorlunda sätt än övrigt i branschen. Det är coolt!  

Eftersom jag själv hade ett stort intresse för att bevara och återskapa dök jag in i byggnadsvårdsvärlden – egentligen utan någon kunskap – och idag har det tagit över min värld. Det är jag tacksam för och det har varit en jätterolig resa – särskilt med tanke på alla samarbeten vi idag har inom kakelugnar, traditionellt måleri, kultursnickerier, timmermän och så vidare.

Ni arbetar med storytelling på flera sätt – berätta om det!

All typ av reklam handlar om att få någon att identifiera sig med produkten. Vår produkt är bostäder. Genom att ha skribenter och otroligt duktiga kreatörer på plats under fotografiet kan vi ha en röd tråd genom hela uttrycket, vilket attraherar rätt målgrupp.

Vem är er typiska kund?

Som säljare skulle jag säga att det är en medveten kund som har stort intresse för reklam, marknadsföring eller inredning.

Hur ser din lokala marknad ut just nu?

Marknaden är schizofren. Jag har personligen sålt en del hus under senaste 6 månaderna och det har gått över förväntan, men det finns även många bostäder som oförklarligt inte sålts.

Vad har du för spaningar inför 2024?

Förhoppningsvis tänker folk att 2023 är året att offra och att det blir mer energi och bättre tider 2024. Jag tror dock att vi inte ser någon större uppgång utan snarare att det blir mer stabilt, en marknad som är här för att stanna helt enkelt.

  

Skapad 29 november 2023
Uppdaterad 30 november 2023
Veckans medlemsröst