Sandra Guerrero
Nyhet Medlem 9 februari 2023

Veckans medlemsröst Sandra Guerrero: ”Marknaden har börjat återhämta sig”

Mäklarsamfundet har intervjuat Sandra Guerrero, den ena grundaren av Alvhem i Göteborg. Hon berättar om drömmen om att starta någonting nischat och ordet ”objekt” som ett förbjudet ord. Sandra delar dessutom med sig av sina spaningar om den lokala marknaden just nu och vad hon tror att 2023 kommer att bjuda på.

Berätta om dig och din fastighetsmäklarbakgrund! 

Jag heter Sandra och har jobbat som fastighetsmäklare i snart 18 år. Alltid på en geografiskt liten yta i Linnéstaden i Göteborg. Fokus har alltid varit sekelskifteslägenheter. Jag är 45 år och startade för drygt 15 år sedan Alvhem Mäkleri med min dåvarande kollega Nils Jacobsson. Vi jobbade på ett större mäklarföretag (också i Linnéstaden) men tröttnade på det uppskruvade tempot med snabba avslut i fokus. Vi såg människorna bakom varje affär, historien i husen och patinan i varje hem.

Hur blev Alvhem till? 

Efter några år i en väldigt traditionell bransch där kvantitet gick före kvalitet, ”kränga objekt” var ledorden och allt gick på löpande band, så kände jag och min dåvarande kollega Nils Jacobsson att vi ville skapa något mer nischat. En upplevelse med fokus på det goda sekelskiftesboendet, byggnadsvård och spetskompetens i de noggrant utvalda föreningarna där vi valt att arbeta. Vi ville visa ”spår av liv”, förmedla en vision, dröm om ett framtida hem och ordet objekt bannlystes. Vår nisch var väldigt begränsad till både det geografiska området men också byggnadstypen och noggrant utvalda bostadsrättsföreningar. Vi ville sudda ut gränser, bjuda in människor ”hem till oss” genom att också driva en inredningsbutik i vår lokal. Där skulle man kunna köpa en olivtvål, ett franskt bord eller en 2:a i Linnéstaden. På senare tid har vi breddat vår nisch och räknar in 20-talsklassicism, funkis, landshövdingehus. Samt villor inom samma tidsera.

Ni arbetar med storytelling på flera sätt. Varför är det viktigt för dig i egenskap av grundare?

Vi vill berätta en historia med hjälp av våra bilder för att de ska andas spår av liv och förmedla en historia om ett liv. Vi vill att våra bilder ska andas ”hemma” och att det på riktigt ser hemtrevligt ut. Vi tror att om hjärtat fastnar så har man hittat hem. Vi vill åt det ”äkta” och är lite emot de ”mäklarstylade” hemmen man ofta ser där allt känns likriktat. Vårt sätt att förmedla stories går hand i hand med Alvhems filosofi. Inte släta över och gömma utan lyfta fram patinan istället. Det ger vårt varumärke trovärdighet. Vi tror att man köper en dröm om ett framtida hem. Den drömmen är ibland svår att se om inte det som är ”på riktigt” kommer fram. 

Vem är er typiska kund? 

Den typiska Alvhem-kunden är medveten och vet vad den vill ha. Personen är beredd att betala för kvalitet och älskar sekelskifteshusens charm. Personen har stort inredningsintresse och värdesätter god design och platsbyggda gedigna lösningar. Har ofta en god inkomst och lägger märke till detaljer. Våra kunder har högt ställda krav och väljer med omsorg. Vi har kunder som gör skillnad på olika gator i en stadsdel. Med andra ord extremt petiga i sina önskemål.

Hur ser den lokala marknaden ut just nu? 

Jag tycker att marknaden har börjat att återhämta sig igen efter en lugnare höst. Det är många fler spekulanter på visningar och fler budgivningar över utgångspriser. Det är som alltid lägre utbud än efterfrågan på vår marknad vilket alltid gör att de hem vi förmedlar säljs relativt snabbt.

Vad har du för spaningar för 2023? 

Jag tror att vi kommer att se en starkare marknad under 2023 med större tilltro på framtiden. Man tror sig att ha sett ett värsta scenario vilket gör att man vågar investera i nytt boende. Ekonomiskt starka föreningar kommer att bli ännu mer eftertraktade vilket jag tycker är bra. När räntorna var extremt låga var det inte så många som brydde sig om hur föreningarnas ekonomi såg ut. Idag märker jag att de äntligen får komma till sin rätt. 

Skapad 9 februari 2023
Uppdaterad 20 februari 2023
Veckans medlemsröst