Anseendekampanjen
Nyhet Bransch 19 december 2019

Branschgemensam kampanj ska stärka anseendet

Med stärkt anseende blir affärerna smidigare för fastighetsmäklarna och på sikt ökar det betalningsviljan. Som en liten julklapp till alla er medlemmar så kan vi nu berätta att vi, tillsammans med Fastighetsmäklarförbundet FMF, snart ska lansera en större kampanjinsats för att stärka branschens anseende.

Många har dålig kunskap om fastighetsmäklarbranschen och det råder inte heller brist på missförstånd om vad fastighetsmäklartjänsten innehåller eller stereotyper om hur fastighetsmäklaren är. 

Mäklarsamfundet arbetar förstås långsiktigt för att förändra detta, men nu lägger vi i en högre växel genom en kommunikationskampanj för att stärka anseendet. 

Tillsammans med Fastighetsmäklarförbundet FMF så har Mäklarsamfundet, genom representanter från båda branschorganisationernas kansli och i samråd med respektive styrelse, fastställt ramarna och upphandlat en byrå för en större kommunikationsinsats som ska pågå ändå fram till sista september 2021. 

Det har varit en höst präglad av ett gediget strategiarbete och vi håller för tillfället på att lägga de allra sista pusselbitarna. Förhoppningen är att kampanjen kommer att kunna börja lanseras i första kvartalet 2020 och med det så vill vi helt enkelt flagga för att ni håller ögonen öppna, för fortsättning följer.  Håll ögon och öron öppna här och i andra kanaler, där vi löpande kommer att berätta om arbetet.