Tatiana Guseva
Nyhet Bransch 9 september 2021

Tatianas insikter blir till fler affärer för mäklarna

Vad påverkar vilken mäklare säljaren väljer och hur kan man skapa fler affärer genom att förstå kunderna? Svensk Fastighetsförmedling har anställt Tatiana Guseva för att med data och analys söka svar på frågor som genererar affärer och stärker varumärket

Din titel på Svensk Fastighetsförmedling är Insight Manager, vad innebär det och vad gör du på dagarna?

Jag hjälper organisationen med insiktanalyser om både omvärld, trender, kundupplevelse, varumärke och marknadsföring. Praktiskt innebär det att vara där och stödja kollegor i olika initiativ med relevanta och agerbara insikter. Kommunikation är A och O i min roll - det viktigaste är att tydliggöra frågeställningar inför analysen och när vi har fått data att förklara vad den innebär för strategin framåt. 
   
Hur kan insikter om kundernas beteende och preferenser leda till fler affärer för mäklarna?

Det vanligaste man brukar göra om man står inför bostadsförsäljning är att ta kontakt med mäklaren man har sålt eller köpt med tidigare. Att kunna veta var och när kunderna behöver mest stöd, hur vi gör det på bästa sätt och vilka faktorer som bidrar till att man verkligen blir nöjd med försäljningen ökar chansen att kunden kommer tillbaka och rekommenderar oss vidare. Mitt jobb är att hjälpa till att fokusera på det viktigaste så att vi fortsätter vara konkurrenskraftiga i framtiden.  

Vad har du gjort innan du började din nuvarande tjänst?

Jag har alltid tyckt att det är spännande att förstå behov och drivkrafter som leder till att människan gör vad den gör, både på makro- och mikronivå. Därför pluggade jag sociologi och statistik på universitetet och sedan dess har jag arbetat mer än tio år i researchbranschen. Bland annat som konsult på Ipsos och Norm, samt med kundundersökningar och analytics på Scandinavian Airlines.

Går det att, med stöd i data, sammanfatta de viktigaste faktorerna som avgör vilken mäklare en säljare till slut väljer?

Lokal kännedom, att mäklaren säljer mycket i området, samt förtroende för den enskilda mäklaren har traditionellt varit avgörande vid val av mäklare. För de yngre segmenten är det också viktigt att anlita mäklare som kommer att sälja till bäst möjligt pris samt att varumärket är trovärdigt och tar samhällsansvar.

Finns det några beståndsdelar som bara måste finnas på plats i ett riktigt starkt fastighetsmäklarvarumärke?

Man kan säga att ett must-have i branschen är att varumärke uppfattas som trovärdigt, pålitligt, kunnigt och engagerat. Bostadsannonserna är någonting man ser först från utsidan därför blir det också extra viktigt med en bra webbplats för fastighetsmäklare.

Du har nu jobbat en tid i den här rollen, vad är ditt intryck av fastighetsmäklarbranschen?

Det är en kul bransch som kretsar runt det viktigaste man har i livet – hemmet. Varje affär är mer eller mindre unik och det finns massa faktorer att ta hänsyn till. Det känns särskilt spännande att komma in i branschen när den står inför en omfattande digitalisering. Det finns enorm drivkraft här på Svensk Fastighetsförmedling att modernisera hur vi säljer och köper bostäder framgent. 

Vi kan anta att mäklarens roll i affären, med digitalisering och andra stora strukturella förändringar, i framtiden kommer att förändras. Vad är dina tankar om det?

Det finns möjligheter att digitalisera delar av erbjudandet och digitaliseringen kan göra processen smidigare och mindre stressig för alla parter. Samtidigt tror jag mäklarens roll som förmedlare och rådgivare är lika aktuell i framtiden. 
 

Skapad 9 september 2021
Uppdaterad 24 februari 2023
Ny på jobbet Branschen