Till salu-skyltar fastighetsmäklare
Nyhet Bransch 30 oktober 2019

Till salu-skylten – alltid lika aktuell att avveckla?

En återkommande fråga i nyhetsbrevet är de så kallade till salu-skyltarna. Vi har bland annat rett ut vilka regler som gäller för att sätta upp skyltar och rapporterat om att många mäklare slutat med skyltar. När tidningen Mitt i Nacka nu rapporterar att mäklarna i Nacka gör ett omtag med sin uppgörelse att sluta med skyltar kan det vara läge att påminna läsarna om vad som egentligen gäller för till salu-skyltarna.

I augusti 2017 enades fastighetsmäklarna i Nacka om att endast skylta vid bostäder som faktiskt är till salu. Skyltar vid vägar, stolpar och i rondeller skulle inte längre förekomma. Efter sommaren ska flera skyltar satts upp igen och därför förnyas nu överenskommelsen. Johan Markelius från Svensk Fastighetsförmedling kommenterar i ett utskick: 

”Skyltarna är överflödiga. Då nästan alla ändå hittar fram till bostäderna som är till försäljning med hjälp av sin mobil så är mäklarskyltarna överflödiga. Dessutom bidrar de till en negativ miljöpåverkan genom en onödig plastproduktion samt till den generella nedskräpning i kommunen som bara ser ful och tråkigt ut.”

Så, vad gäller egentligen. Grundprincipen är att det ALDRIG är tillåtet att sätta upp en skylt utan markägarens tillstånd. Det bästa är naturligtvis att alltid fråga innan, men oftast är det ok att låta en skylt sitta uppe under en begränsad tid, förslagsvis under pågående visning. Ska skylten sitta längre än så behövs markägarens tillstånd. Är det kommunen som äger marken krävs en formell ansökan om bygglov för skylt (s.k skyltlov). 

Skyltar i närheten av en väg kräver även de tillstånd. Vägverket beskriver på sin sajt vad som gäller för reklamskyltar. Grundinställningen är restriktiv och olika former av reklam ska undvikas i möjligaste mån. 

Vårt råd till alla fastighetsmäklare är först och främst att följa gällande regler. Sätter du upp en skylt innan visningen – glöm inte att ta bort den direkt efter visning. Samhället digitaliseras i en rasande fart och många fastighetsmäklare har varit snabba på att anpassa sig och se möjligheterna med den digitala utvecklingen. Pappersskyltens roll som vägvisare eller varumärkesbyggare kan nog anses vara överspelad. Den som vill spara sig besväret att fråga eller till och med ansöka om tillstånd och därmed slutar med skyltar är idag i gott och växande sällskap.

Joakim Lusensky
Analys- och kommunikationschef