Ready Digital SEO
Nyhet Bransch 7 februari 2019

Vill du bli synlig på Google för fastighetssäljare? Satsa på SEO!

Att digital marknadsföring ökar i raketfart är svårt att undgå och det gäller för mäklare att sticka ut och bli attraktiva online när någon är ute efter att sälja sin fastighet. Men det är hård konkurrens även på webben, så vart ska man börja och vad kommer du att tjäna på i längden? Vi skulle säga sökmotoroptimering! Det är den mest kostnadseffektiva och långsiktiga metoden online idag. Vad innebär då detta?

<< Tillbaka till nyhetsbrev

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att arbeta strategiskt för att webbplatsen ska hamna så högt upp som möjligt i det organiska sökresultatet på framförallt Google. Genom att synas bättre på de sökningar som är relaterade till dig som mäklare leder sökmotoroptimeringen fler relevanta besökare till din webbplats, vilket i sin tur kommer att ge nya kunder. SEO är mycket lönsamt eftersom du möter din målgrupp när de själva aktivt söker information, vilket gör att de också är mer benägna till att också ta kontakt.

Vad är viktigt att tänka på vid SEO?

• Lägg grunden med en sökordsanalys
Innan SEO-arbetet påbörjas är det viktigt att ta reda på de sökord som målgruppen faktiskt googlar på, så man inte utgår från antaganden. Det är också viktigt att ha koll på hur stor konkurrensen är på sökorden.

• Uppsättning av mätverktyg
För att kunna följa upp resultatet av SEO-arbetet är det bra att installera verktyg som Google Analytics och Google Search Console samt använda ett analysverktyg för sökorden.

• Säkerhet och https
Det är idag ett måste att hemsidan är säker och har SSL-certifikat (https). Google varnar numera för sidor som saknar denna säkerhetsfunktion, vilket gör det svårare att komma in på hemsidan och kan skapa misstro hos besökaren.

• Teknisk funktionalitet
Det är viktigt att webbplatsen är snabb, mobilvänlig, har en bra struktur och inte innehåller några brutna länkar.

• Innehållet på din webbplats
Google älskar text! Skriv sökmotoroptimerade texter som riktar sig till din målgrupp, då ökar engagemanget och möjligheterna att besökarna skickar in en kontaktförfrågan.

• Onpage-optimering
Arbeta med att få in dina sökord rent praktiskt på sidan, i titles, rubriker, alt-texter och brödtext etc. Detta är mycket viktigt ur ett SEO-perspektiv!

• Länkar
Länkar in till din sida är viktigt, men det måste göras på rätt sätt och komma från relevanta sidor. Även interna länkar på din hemsida är viktiga, både från Googles perspektiv men även för att leda din trafik dit du vill ha den.

Ready Digital hjälper dig bli synlig på Google genom SEO!
Det är bra att vara insatt i hur SEO fungerar, men för att lyckas är det viktigt att kontinuerligt göra uppföljningar med statistik om placeringar, trafik och konverteringar. Förutsättningarna för SEO förändras också över tid eftersom Google ändrar i sina algoritmer och konkurrenterna börjar optimera sina hemsidor. Vi rekommenderar dig därför att anlita våra experter för ett strukturerat SEO-arbete. Under 2018 hjälpte vi en av våra SEO-kunder att öka söktrafiken till sin webbplats med 95% - vi ser fram emot att hjälpa dig också!

SEO-optimering med Ready Digital – läs om hur vi arbetar:
https://www.readydigital.se/seo-byra/

Vi skapar attraktiva webbplatser med API-kopplingar till ditt mäklarsystem
https://www.readydigital.se/maklarsystem/

Som medlem i Mäklarsamfundet får du 10% på Ready Digitals tjänster – kontakta peter.sandstrom@readydigital.se
0470-70 36 73

Skapad 7 februari 2019
Uppdaterad 14 mars 2023
Sponsrat