Rikard Jonsson
Nyhet Bransch 7 maj 2020

Det digitala skiftet går allt snabbare

Även om det just nu känns mörkt så finns det fortfarande ett par ljusglimtar här och var. En positiv aspekt att lyfta upp under rådande situation är faktumet att denna pandemi just nu driver på den digitala utvecklingen i hela samhället. Denna rörelse spiller naturligtvis även över på oss inom fastighetsmäklarbranschen, vi ser just nu ett snabbare digitalt skifte inom köp- & sälj av bostad. Hur bör vi i branschen egentligen anpassa oss till denna nya värld?

Enligt uppgifter från National Association of Realtors kan vi se att 93% av alla köpare använder sig av din hemsida för att söka information. Detta är kanske egentligen inte är en nyhet för någon som har följt utvecklingen under de senaste åren. Vad som skulle kunna vara mer intressant är att 73% av alla dessa intressenter använder sig av sin mobiltelefon eller surfplatta när de besöker din hemsida. Är inte er hemsida redan mobilanpassad så är det såklart hög tid att driva detta projekt i hamn innan ni läser vidare denna artikel. Avslutningsvis kan vi se att 58% av alla Millennials, och 46% av Generation X hittade sin bostad via mobiltelefonen eller surfplattan. Dessa siffror kommer troligtvis bara att öka under den accelererande digitala utvecklingen som Covid-19 leder till. 

De flesta förutsättningarna för fastighetsmäklarbranschen har ändrats i grunden ‘tack vare’, eller kanske för vissa ‘på grund av’ digitaliseringen. En positiv aspekt är att vi under de senaste åren har kunnat se att fastighetsmäklare generellt har fått lägre kostnader genom denna utveckling. Annonseringen i dyra nyhetstidningar har minskat avsevärt och utvecklingen har bland annat även inneburit möjlighet till lägre lokalkostnader. Kontor i så kallade A-lägen minskar i betydelse då kundresan idag börjar i kundens mobiltelefon och inte via skyltfönstret i gatuplan vid stadens centrala gågata. Det är ingen nyhet att virtuella visningar erbjuds av flera av de stora mäklarkedjorna idag. Kanske är detta ett tecken på vart den digitala utvecklingen är på väg.

För dig som kanske inte riktigt har anammat den digitala världen ännu kommer här två tips för att hjälpa dig på vägen:

●    Se över dina nuvarande arbetsprocesser, vad kan du digitalisera redan idag för att på så sätt arbeta mer effektivt men framförallt även få ner dina kostnader. 
●    Se till att kapitalisera på den digitala världen genom att konsekvent synas gentemot dina intressenter, se till att bidra med värde och öka din trovärdighet som expert inom ditt kompetensområde - här gäller det att inte vara rädd att ta plats. 

Ser fram emot att höras under en virtuell kaffe om du är intresserad av att prata vidare kring möjligheterna som digitaliseringen erbjuder,  

Med värme, 

Rikard Jonsson, Growth Manager @ Adfenix
0703 - 74 99 99 
rikard@adfenix.com
 

Skapad 7 maj 2020
Uppdaterad 8 mars 2023
Sponsrat