Noa Julin
Nyhet Bransch 17 september 2020

"Annonser som får mer trafik säljs snabbare och får högre slutpriser"

Under andra halvåret 2019 lanserade Hemnet sina nya marknadsföringspaket Hemnet Plus och Premium, med syfte att ge bostadssäljare och mäklare nya möjligheter att maximera sin exponering. Hur har det gått sedan dess? Har paketen egentligen någon påverkan? Och vad tycker bostadssäljarna? Produktägaren Noa Julin delar med sig av svaren.

Varför tog Hemnet fram Hemnet Plus och Premium?

– Kort och gott för att kunna erbjuda bostadssäljare ett effektivare alternativ än att “bara” lägga upp en bostadsannons. Många säljare har behov av att kunna exponera sin bostad ännu bättre, särskilt där konkurrensen om köparna är högre. 

Räcker det inte att bara synas på Hemnet med Hemnet Bas, den vanliga bostadsannonsen?

– Även om Hemnet är en effektiv kanal för alla bostäder, ser vi tydligt att annonser som får mer trafik också säljs snabbare och får högre slutpriser. Den som vill göra en så bra affär som möjligt bör därför fundera över att uppgradera till Hemnet Bas till Hemnet Plus eller Premium. För Hemnet Premium har vi nyligen dessutom förbättrat annonseringen i sociala medier, vilket gjort att paketet nu levererar upp till 50% fler, kvalitativa kontakter till mäklaren.   

Hur har användandet av Hemnet Plus och Premium gått sedan starten? 

– Det har gått väldigt starkt framåt, från att bara några enstaka kunder provade till att vi nu har en stor användning. Idag väljer många bostadssäljare att uppgradera till något av marknadsföringspaketen. 

Vad tycker de som ska sälja sin bostad om Hemnets tilläggsprodukter? 

– När vi frågar de säljare som använt någon av våra tilläggsprodukter vid sin försäljning så är de mycket nöjda och säger att de skulle göra samma val igen. Därför är det så viktigt att mäklare känner till och kan förklara att det finns olika paket på Hemnet som ger olika resultat, beroende på behov. 

Vad säger du till säljare som tycker Hemnet Plus och Premium är för dyrt? 

– Det är väldigt kostnadseffektiv marknadsföring och alla annonskostnader som kan kopplas till försäljningen är dessutom i regel avdragsgilla. 

Vad har du för tips till mäklare kring de här paketen? 

– Du som mäklare kan förstås området du säljer i allra bäst men vi ser att många Hemnet Bas-bostäder skulle gynnats av att köpa Hemnet Plus och Premium. Därför försöker vi i mesta möjliga mån informera om marknadsföringspaketen, och säkerställa att mäklare har rätt information om produkterna att föra vidare.  

I Kundportalen hittar du produktbladet som förklarar de olika marknadsföringspaketen.

Av Magnus Ekbladh, Produktkommunikatör Hemnet

Skapad 17 september 2020
Uppdaterad 3 mars 2023
Sponsrat