Rikard Jonsson
Nyhet Bransch 12 mars 2020

Du har redan alla kunder du behöver

Sedan 2017 har jag utifrån olika infallsvinklar mer eller mindre lyft upp vikten av att låta fler besökare hitta till dina bostäder via din hemsida. Min upplevelse är att det under de senaste tre åren har skett ett stort skifte inom den svenska fastighetsmäklarbranschen.

Jag minns fortfarande när vi för tre år sedan assisterade våra kunder med att skapa både Facebook- och Instagramsidor för kundernas lokalkontor. Idag är det lika självklart att arbeta med dessa plattformar som att arbeta med sitt eget CRM-system. Förståelsen för världens kraftigaste marknadsföringsplattform har ökat och de allra flesta lokalkontor köper in på vikten av att driva in fler besökare till sin hemsida, Facebook är ju även en ypperlig plattform för att uppnå just detta mål. Vi kan även se att förflyttningen från klimatpåfrestande och traditionell annonsering såsom tidningsreklam, lappar i brevlådan eller fysisk skyltning, till nya digitala alternativ har varit en tydlig trend under de senaste åren.

Med ett nystartat decennium i ryggen är det nu också dags att gå in i nästa fas gällande den digitala resan för dig och dina kunder. Nästa steg blir istället att börja kapitalisera på alla de besökare som du redan har på din hemsida - troligtvis har du redan alla de kunder du önskar på din hemsida idag. Vad menar jag då med detta? Jo, vid varje givet tillfälle finns det enbart ett visst antal köpare och säljare, detta innebär att de potentiella kunderna troligtvis också har varit inne och tittat på din hemsida under sin research för val av mäklarbyrå eller köp av bostad. 

Väl inne på hemsidan har besökarna bland annat möjlighet att: 
Boka in sig till en visning 
Boka ett värderingsmöte
Ta kontakt med dig eller dina kollegor

Ovanstående är exempel på aktiviteter som naturligtvis är otroligt viktiga för dig och ditt kontor för att kunna generera fler kontaktytor och därmed fler försäljningar. Genom att skifta fokus från fler besökare till att istället fokusera på de kunder vi redan kommunicerar med lyckas vi många gånger öka antalet kontaktytor mer flera hundratals procent. Detta betyder inte att du ska sluta driva in nya besökare till din hemsida, det är fortsatt nödvändigt att arbeta med prospektering och nykundsbearbetning. 

Konverteringsgrad är benämningen på hur många besökare som exempelvis bokar upp sig på en visning, ett värderingsmöte eller fyller i ett kontaktformulär på din hemsida. Och det är just konverteringsgraden jag anser att vi inom fastighetsmäklarbranschen bör slå ett slag för nu under 2020. Din hemsida är nämligen en guldgruva och här finns troligtvis alla de kontaktytor du behöver för att ta ditt lokalkontor till nästa nivå.

Signerat,

Rikard Jonsson
Partner & Growth Manager @ Adfenix
 

Skapad 12 mars 2020
Uppdaterad 8 mars 2023
Sponsrat