Så hanterar vi pandemin: Branschberättelser från Europa
Nyhet Bransch 11 februari 2021

Så hanterar vi pandemin: Branschberättelser från Europa

Pandemin har drabbat oss alla, men på olika sätt. I vissa länder ser vi en betydligt mer omfattande nedstängning av samhället än i Sverige. Mäklarsamfundet har pratat med tre personer i branschen som är verksamma i olika delar av Europa för att höra hur affärerna går till där.

I och med pandemin har Mäklarsamfundet valt att ställa frågor till fastighetsmäklaren Christian Najjar i Spanien, Janette Cohen som arbetar som marknadsansvarig på ett fastighetsmäklarföretag i Spanien och Jessica Dilling, fastighetsmäklare i Norge.

Hur ser vardagen för dig ut i det land du är verksam i?

Christian Najjar, Spanien:

- Här i Spanien och då mer exakt i Manilva, är vi hyfsat inkörda vid det här laget och de nya rutinerna har blivit vardag. Tempot har sjunkit en del, men inte prisbilden, tvärtemot vad man kan tro. I nuläget får man som privatperson inte färdas över kommungränserna och restauranger och andra så kallade ”non essential businesses” håller stängt. Vi går dock åt rätt håll nu, så det handlar nog bara om dagar innan det blir lättnader och saker och ting återgår till hur det var tidigare.

Jessica Dilling, Norge:

- Pandemin har helt klart påverkat, men inte extremt mycket. Några är rädda och vill inte att vi ska komma på intag till deras villa fast det finns ett stort behov av nya hus på marknaden. Många kunder är oroliga och frågar mycket om marknaden, speciellt när vi stängde ned hela Norge den 13 mars 2020. Allt var stängt i över en månad och då var det en konst att hålla marknaden igång. Vi hade då också förbud att åka utanför kommunen och vi jobbar i ca 3-4 kommuner på vårt kontor så det var mycket organisering kring visningar.  

Janette Cohen, Spanien:

- Olika regioner och kommuner har olika restriktioner. Costa Blanca där vi befinner oss, ingår i Valencia som för tillfället (fram till måndag den 15 feb) har stängda restauranger och caféer, där de tillåter take away. Butiker stänger kl. 18 men matbutiker och apotek har vanliga öppettider med restriktioner som avstånd, handsprit och maskkrav. Här är det även utegångsförbud mellan kl. 22-06 om inte ditt jobb kräver annat.

Hur har du som mäklare fått anpassa ditt arbetssätt under pandemin?

Christian Najjar, Spanien:

- Kontoret har under perioder fått hålla stängt (non essential business i Spanien) och vi har fått ha hemmet som HUB. Vi har insett vikten av att videofilma våra bostäder, nu när besökare har haft svårt att ta sig hit, allt för att underlätta beslutsprocessen och vi har faktiskt sålt en del bostäder ”på distans” med video som enda underlag.

Jessica Dilling, Norge:

- Det blir otroligt långa visningar på ett objekt, vi får bara ha inne en familj samtidigt så en visning som tidigare tog 30-40 minuter tar nu 4-5 timmar. Vi jobbar ännu mer men får inte mer betalt. Alla intressenter måste anmäla sig til mäklaren före visning och boka en tid till den visning som är annonserad på FINN (norska Hemnet). Vi ska ha med oss munskydd, antibac och handskar och på visning måste vi hålla minst 1,5 meters avstånd. Vi har haft en del Facetime-visningar och försöker filma varje objekt så att folk kan titta digitalt. Det är färre på visningar men de som kommer är mer intresserade. Vi har sedan 13 mars haft hemmakontor och vi är i princip hemma till 90%.

Janette Cohen, Spanien:

- Under vårens totala lockdown arbetade vi alla hemifrån och jobbade så mycket vi kunde med administration, bildmaterial och virtuella visningar. När det öppnade upp under sommaren kunde även vi arbeta från kontoret när det var nödvändigt, givetvis med restriktioner. Som det ser ut nu håller vi vårt kontor öppet och arbetar med avstånd, handsprit och mask i den mån vi kan. Den som vill och kan, jobbar hemifrån. Möten bokas in med notarier, stadshus/kommuner, arkitekter och banker där vi fortsätter med samma restriktioner. Mycket sker digitalt med köpare och säljare på distans i andra länder och då krävs det att vara kreativ. Vi håller visningar via Facetime och Zoom, skickar videor på de fastigheter som efterfrågas och har även virtuella visningar på hemsidan. 

Hur går en förmedlingsprocess till i pandemin?

Christian Najjar, Spanien:

- Ett flertal visningar har skett digitalt, antingen i realtid eller via en förinspelad bostadspresentation. Det har dessutom blivit en del fullmakter som måste upprättas på distans, då köparen ofta har haft svårt att vara på plats här i Spanien. Dessa är det största avvikelserna från en ”normal” förmedlingsprocess. I övrigt har processen varit tämligen oförändrad.  

Jessica Dilling, Norge:

- Vi har digitala kontraktsmöten där vi mäklare stöttar kunden via Teams. De norska myndigheterna har möjliggjort för oss att signera handlingar digitalt, genom bank-id. Verksamheten räknas som samhällsbärande och har därför fått fortgå trots pandemin.

Janette Cohen, Spanien:

– Det beror på om någon av parterna är utomlands eller om de finns på plats i Spanien. Är de här fungerar processen som vanligt. Är de utomlands krävs att vi jobbar fram en fullmakt där vi kan hjälpa till med pappersarbetet på plats. Dvs, kunna ta fram NIE nummer se till att handpenning betalas och kontrakt skrivs under. Det har fungerat förvånansvärt smidigt och vi på Bosatt är väldigt tacksamma över att ha kompetensen in house att kunna hjälpa till med hela köpprocessen. Många av våra konkurrenter utan den möjligheten har behövt stänga igen eller tagit in kostsam, extern hjälp för att kunna fortsätta.

Finns det några digitala hjälpmedel som har börjat användas? Vad tycker kunderna?

Christian Najjar, Spanien:

- Japp, videofilmer som sagt och vissa använder sig av den klassiska virtuella turen i 360 grader. Kameran har gått varm. Likaså har vi haft realtidsvisningar företrädesvis via Whatsapp som är den mest populära appen för kommunikation på Costa del Sol.

Jessica Dilling, Norge:

- Vi använder Teams, Facetime och allt signeras digitalt. De äldre vill inte signera digitalt men när vi hjälper dem via telefon så fungerar det. De yngre och mer digitala tycker det är positivt att allt tar mindre tid.

Janette Cohen, Spanien:

- Jag skulle vilja påstå att vi använder de digitala hjälpmedel som vi haft redan tidigare men som under den här perioden underlättat vårt arbete enormt. Vi märker också att våra kunders beteenden och digitala kunskap har ökat då man hittat lösningar till sitt drömboende eller sin försäljning, trots världens begränsningar.

Hur har kundernas preferenser och efterfrågan förändrats? 

Christian Najjar, Spanien:

- Vi har inte märkt av några större förändringar kring kundernas önskemål mer än att många är prismedvetna och söker sig till mindre etablerade pärlor som Casares och Manilva, där man får betydligt mer bostad för pengarna, men ändå inte är längre bort än 1 timme från Malagas flygplats. Däremot så har vi nu en avvaktande marknad med bibehållen prisbild, vilket kan upplevas paradoxalt. Man kan undra vad som kommer att hända med priserna när saker och ting tar fart igen?

Jessica Dilling, Norge:

- Många vill ut från stan och söker villor och många vill ha fritidshus vid sjön och på fjället. 

Janette Cohen, Spanien:

- När vi kikar på Bosatts kunder och jämför med den största fastighetsportalen här i Spanien så märker vi samma förändring. Det är ca 40% fler som letar efter fastigheter med balkong, terrass och trädgård, jämfört med året innan. Spanjorer letar dessutom i större utsträckning efter boende i lugna områden nära stora städer. Man vill även ha större yta så det finns plats för hemmakontor men även gym.

Kommer något av det som ändrats i marknadspreferenser, hur man jobbar mm stanna kvar även efter pandemin?

Christian Najjar, Spanien:

- Det hoppas jag inte. Jag träffar hellre folk ”IRL” som dagens ungar säger. Vi kommer dock att fortsätta att filma de bostäder vi tar in. Det är ett bra sätt att leverera en tydlig bild över hur bostäderna till ytan är disponerade, dvs planlösningen som så ofta saknas i bostadsbeskrivningarna härnere.

Jessica Dilling, Norge:

- Personligen ska jag ha hemmakontor mer, använda mindre bil och fortsätta ha fokus på handhygien (man är ju i princip inte sjuk längre) samt ha förhandsanmälan till visningar. 

Janette Cohen, Spanien:

- Fler av Bosatts kunder har uttryckligen valt att köpa semesterboende här där man inte är beroende av flyget utan man kan åka tåg eller bil hit också, många omvärderar sitt framtida resande och vill ha något eget i solen som är relativt lättillgängligt. I vårt område märker vi en större efterfrågan bland köpare som vill ha semesterboende här eller helt enkelt vill flytta till vårt område (norra Costa Blanca) med sitt berömda mikroklimat och där vi lever utomhus större delen av året. Särskilt nu när många arbetsplatser lärt sig att arbeta digitalt som möjliggör för ett helt annat leverne även i framtiden.
 

Skapad 11 februari 2021
Uppdaterad 27 februari 2023
Covid Internationellt