
Nyhet Medlem
15 oktober 2025
Mäklarpanelen: “Tråkigt när kunderna förutsätter det”
Mäklarpanelen tar den här veckan sig an frågan om vilka vanliga missuppfattningar som mäklare möter i sitt yrke. Adam Smith, Katarina Renghammar och Glenn Hammarström delar med sig av sina erfarenheter – från förväntningar om ständig tillgänglighet till vem mäklaren egentligen representerar i en affär.
Adam Smith
Kanske inte rena missuppfattningar men jag upplever att flera blir förvånade över att ren provisionslön är vanligt för oss. Sedan varierar det bland förväntningarna på vårt yrke. Vissa ursäktar sig t.ex. för att påföra oss obekväma arbetstider, andra ursäktar sig inte alls.
Katarina Renghammar
Ett exempel är att vi främst står på säljarens sida då det är de som betalar vårt arvode. Vi måste bli tydliga med att belysa att vi självklart är en oberoende part mellan köpare och säljare och aldrig företräder vare sig den andre mer eller mindre.
Glenn Hammarström
Det skulle vara att vi alltid är i tjänst. Vilket många av oss i och för sig är, men det är tråkigt när kunderna förutsätter det.
Skapad 15 oktober 2025
Uppdaterad 16 oktober 2025
Medlem