Mäklarpanelen: “Vanligaste missförståndet vi möter”
Pia-Lotta Svensson:
Det finns inte så många missförstånd då jag är väldigt tydlig med vad som ingår i min mäklartjänst. Däremot märker jag att många kunder har missuppfattningar om vad som är vår roll i samband med budgivningar – att exempelvis alla bud ska framföras till säljaren och att det är säljaren som bestämmer över processen.
Simon Svedlund:
Att Hemnet inte ingår skulle jag säga att ingen eller nästan ingen tror idag vilket är trevligt. Det är likaså ytterst sällan det förväntas vara med i fysisk tidning, i vart fall i de större städerna. Båda dessa förändringar är något branschen motsträvigt gått emot - men nu med facit i hand var kanske inte allt bättre förr? Framtida utmaningar gäller förväntningarna på att vi ska vara tillgängliga 24/7, kunna visa i tid och otid samt hjälpa till med deklarationen. Här har mäklarkåren mer att jobba på tycker jag då vi skapat dessa förväntningar själva.
Katarina Ljung:
Jag är tydlig mot mina kunder gällande vad de kan förvänta sig av mig. Då många av mina kunder är återkommande kan jag ibland känna att jag blir en mellanhand i frågor som köpare och säljare egentligen kan ta med varandra, men de vill gärna att man är med och bollar. Det är väl ett tecken på att de litar på mitt omdöme – men ibland kan det ta lite onödigt mycket tid.