Nyhet Bransch 8 juni 2018

”Var öppen för det nya”

För Cecilia Beck-Friis var fastighetsmäklarbranschen något helt nytt när hon tog över rollen som vd för Hemnet i oktober 2017. Men att hoppa in i något nytt är inget som skrämmer henne. I en intervju berättar Cecilia Beck-Friis om sina intryck av branschen, om sina drivkrafter och vad hon har för vision och mål för Hemnet.

cecilia_beck_friis__300px.jpg

Vad fick dig att tacka ja till rollen som VD på Hemnet?
– Det var flera saker som gjorde att jag tyckte det skulle vara spännande. Dels så är Hemnet ett intressant bolag, med en populär produkt och starkt varumärke. Jag såg även att det finns mycket potential i produkten. Bolaget befinner sig även i en spännande fas, med ny ägarstruktur och nya möjligheter.

Du har varit VD på Hemnet i över ett halvår, hur har det varit hittills och vad är dina intryck av fastighetsmäklarbranschen?
– Det har varit en otroligt intensiv och spännande tid. För mig som ny i branschen och i bolaget så har jag ägnat mycket tid åt att både lära känna kollegor och förstå vår strategi, men också träffat kunder och partners.

Mitt intryck av fastighetsmäklarbranschen är att det inte finns en typmäklare. Det finns många olika typer av mäklare och olika sätt att jobba. Man kan tillhöra en kedja eller vara en enskild mäklare, jobba i storstad eller på landsbygden, vara mer traditionell eller modern. Det gör att det finns många viljor och åsikter. Det är många olika segment att förhålla sig till. Vi vill vara till för alla i den mån det går och vara en rättvis marknadsplats.

Du har varit vice vd på TV4 och chief digital officer på Bonnier. Vad har du för drivkrafter?
– Under min karriär har mina huvudsakliga drivkrafter varit nyfikenhet och lärande. Jag gillar även att få saker gjorda. Jag har en egen motor i mig själv vilket har gjort, i kombination med att jag är nyfiken, att jag dyker in i nya saker.

Sen gillar jag en kombination av det strategiska och operativa. Att både kunna jobba med den långsiktiga bilden men samtidigt jobba med det operativa. Den möjligheten får jag här på Hemnet eftersom det är ett ganska litet bolag.

Vilka visioner och mål har du för Hemnet, på lång respektive kort sikt?
– På längre sikt vill vi fortsätta vara en nyckel till en enklare bostadsaffär. Vi vill fortsätta använda tekniken för att utveckla nya tjänster och produkter som kan hjälpa mäklarbranschen framåt. Fortsätta utveckla vårt erbjudande för att vara relevant mot alla våra målgrupper.

I närtid så har vi som mål att se över och nyttja den potential som vi faktiskt redan har idag i våra produkter och göra de tydligare och mer relevanta. Vi har pratat mycket om att öka flexibiliteten i våra tjänster och vår produktportfölj. Idag kan du bara köpa en annons på ett visst sätt och även om du skulle vilja så kan du inte köpa något annat.

Hemnet är en av Sveriges största sajter och det är många andra länder som ser upp till hur svenska mäklarna jobbar med marknadsföring. Vad är din bild av mäklarna här i Sverige, är de i framkant när det gäller digitala lösningar och att utveckla tjänsten?
– Å ena sidan så kan man titta på Hemnet, som fyller 20 år i år, som ett fantastiskt, modigt och innovativt drag från mäklarbranschen. Då var internet i sin linda och det var verkligen inte självklart att Hemnet skulle bli något. Hemnet är faktiskt ett av de få bolag som startades under it-bubblan och som kvarstår. Det är en framgångssaga.

Å andra sidan, om man jämför med andra branscher i andra länder så rör det sig väldigt mycket just nu. Det kommer nya typer av erbjudanden och affärsmodeller som kanske inte fått fäste i Sverige ännu. Jag har min bakgrund i mediebranschen som ligger ganska långt fram i digitaliseringen så jag skulle säga att mäklarbranschen ligger väldigt tidigt i digitaliseringen. Men det gör många andra branscher också. Det kommer nog förändras ganska mycket de kommande åren, när det gäller erbjudande, affärsmodell, organisation och ledarskap. Än så länge är vi bara i början av digitaliseringen.

I detta tror jag mäklarens roll kommer fortsätta vara viktigt. Köpare och säljare kommer fortsätta vilja ha någon att hålla i handen genom sin bostadsaffär. Den mänskliga touchen och mötet med människan kommer vara kvar. Men däremot kommer det nya digitala hjälpmedel, som kommer förändra och utmana. Det måste man vara lite öppen för. Jag tror inte på att man ska backa och försöka stoppa utvecklingen, då halkar man efter. Det är mycket att förstå och lära sig, men det är viktigt att vara öppen för hur det nya kan hjälpa mig göra ännu bättre affärer. 

Caroline Berg
Redaktör

Skapad 8 juni 2018
Uppdaterad 22 mars 2023
Ny på jobbet