Erik Wikander
Nyhet Bransch 17 november 2022

Nattrådgivning för oroliga kunder – det är frågorna som ställs

Att köpare och säljare på bostadsmarknaden kan känna sig oroliga nu, när nattsvarta rubriker haglar, är något Svensk Fastighetsförmedling snappat upp. Därför har de lanserat konceptet nattrådgivning. Mäklarsamfundet har intervjuat vice VD Erik Wikander om vilka frågor som ställs och vad den som känner sig orolig ska tänka på.

Svensk Fastighetsförmedling lanserar nattrådgivning. Berätta om idén och konceptet!

I rådande marknad är det många kunder som är oroliga för både sitt boende, och sin möjlighet att kunna flytta när de vill/behöver. Det är inte konstigt i sig då alla matas av negativa rubriker om en fallande bostadsmarknad, där det är lätt att tro att den havererat, vilket den ju inte har. Där kan vi som mäklare hjälpa kunderna i deras tankar – och det gör vi inte bara på vår vanliga arbetstid, utan även när kunderna verkligen har tid att fundera. Vi vill finnas där för dem som rådgivare och bollplank.

Har ni fått några nattliga samtal från ängsliga kunder än?

Ja absolut – vi får många som hör av sig – de allra flesta gör det via vår chatt, men även en hel del samtal. Och de är generellt sett väldigt glada att se att någon verkligen bryr sig om deras bostadsfunderingar, och inte bara vill kränga.

Vad ställer man för frågor?

Alla typer – om ränta, faktiska kostnader och vår tro på marknaden framöver. Om det är bra att göra affär nu, eller vänta. Om hur mycket priserna faktiskt gått ned, och även om våra unika tjänster som Aktiv Matchning.

Generellt – vad ska en orolig köpare eller säljare tänka på i dagens marknad?

Att fundera igenom sin ekonomiska situation. Om man köpt sitt nuvarande boende innan pandemin är man ju fortsatt prismässigt en vinnare, och kan faktiskt tjäna på att köpa något nytt och större, där priserna sjunkit. Men vi rekommenderar att sälja först och köpa sedan, samt att inte bara kolla på en bokostnadskalkyl, utan göra en total levnadskostnadskalkyl. Det är dessutom fortsatt i de flesta fall betydligt billigare att äga sitt boende, än att hyra ett.

Vad har ni för framtidsspaningar – och hur länge ska en växel för oroliga behöva vara öppen egentligen?

Är det en sak vi lärt oss de senaste åren så är det att kunna ställa om utifrån snabba förändringar – det har vi gjort genom pandemin, och det har vi fått göra i den kraftigt inbromsande marknaden till följd av Rysslands invasion av Ukraina och de följdeffekter det fått – inflation, ränta och oro. Vi är en trygg och stabil rådgivare på bostadsmarknaden – det har vi varit över 85 år, och det kommer vi vara i framtiden med. Våra 1250 medarbetare över hela landet hjälper dagligen kunderna, men jag tror inte att vi kommer permanenta en nattjour – det är för att belysa att det är hos oss de kan få hjälp och råd.

Skapad 17 november 2022
Uppdaterad 20 februari 2023
Marknaden