Nyheter

Sök enkelt efter nyheter genom att välja ett eller flera ämnesområden.

Kategori
Konsumentinsikt - Bostadskonsumenternas vanligaste frågor
Konsument
15 mars 2019
Mäklarsamfundets kundvägledare tar varje år emot över 3 500 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som är vanligast i samband med bostadsaffären. Under 2018 handlade de vanligaste frågorna om fel och brister, avtalsinnehåll och mäklarens ansvar i förmedlingstjänsten.
Konsument
8 juni 2018
En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström igenom vad som sker under ett tillträde. Han går även igenom begreppen likvidavräkning och köpebrev.
Konsument
25 maj 2018
Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets uppgivna area avviker, vilket leder till tvister mellan parterna.
Konsument
17 maj 2018
I veckan publicerade Di en artikel om att bostadskonsumenter riskerar att hamna i en situation där de tvingas bryta köpekontraktet. Något som kan bli mycket kostsamt.
Konsument
22 mars 2018
Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som är vanligast i samband med bostadsaffären. Underlaget ger också en fingervisning om marknadsläget. Under 2017 handlade de vanligaste frågorna om fel och brister, avtalsinnehåll och mäklarens ansvar i förmedlingstjänsten.
Konsument
22 mars 2018
Köpare och säljare kan ibland ha behov att i ett köpekontrakt avtala om att köpet ska återgå under vissa förutsättningar. I senaste avsnittet av Konsumentkollen går Magnus Bäckström igenom några exempel på svävarklausuler och återgångsvillkor.
Konsument
15 mars 2018
I en försiktigare marknad ökar efterfrågan på lösningar för att öka konsumenternas trygghetskänsla och beslutsbenägenhet. Ett exempel är bostadsutvecklaren Aros Bostad som nyligen lanserat ett trygghetspaket med prisfallsgaranti för köp av nyproduktion.
Konsument
8 mars 2018
Köpare och säljare kan avtala om en friskrivningsklausul, men vad innebär den? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström igenom vad en friskrivningsklausul är och hur den kan påverka bostadsförsäljningen.
Konsument
1 mars 2018
SCB släppte nyligen ny statistik om svenskarnas kapitalvinster och kapitalförluster vid försäljning av fastigheter och bostadsrätter. I genomsnitt tjänade den svensk som sålde sin bostad under 2016 576 000 kr.
Konsument
1 mars 2018
Skulle din granne kunna öka din bostads chanser på marknaden? Det menar Svensk Fastighetsförmedling som nu lanserar nya tjänsten ”Granne med koll”. Den kostnadsfria tjänsten innebär att grannen är med på visningen och fungerar som en sidekick till mäklaren.