Sökformulär

Vinnande koncept på export

<< Tillbaka till Konsument


2015-03-19

Carsten Pihl, kundombudsman. Foto: Caroline Berg

Funktionen Mäklarsamfundets Kundombudsman har funnit sedan 2004. De nordiska länderna har nyfiken sneglat på hur Sverige tar vara på konsumenternas synpunkter, i syfte att öka dialogen. Nu får de norska bostadskonsumenterna samma möjlighet genom Norges allra första kundombudsman.

I över tio år har Mäklarsamfundets kundombudsman Titti Öhrn gett information och vägledning till bostadskonsumenter från hela Sverige. Nu är det klart att Carsten Pihl blir kundombudsman på Norges Eiendomsmeglerforbund, NEF.

– Med den här tjänsten hoppas vi kunna hjälpa konsumenterna på båda sidor och förhoppningsvis förhindra konflikter som annars skulle ha uppkommit, säger Tormod Boldvik, ordförande för NEF i ett pressmeddelande.

I arbetet med att ta fram tjänsten har Norges Eiendomsmeglerforbund hämtat inspiration och koncept från Sverige. Mäklarsamfundets kundombudsman Titti Öhrn har varit med i processen från start och på Norges Eiendomsmeglerforbunds årsmöte den 8 maj 2014 berättade hon om sitt arbete.

– Jag känner mig stolt och det har varit kul att få vara med i arbetet med att ta fram Norges första kundombudsman, säger Titti Öhrn, kundombudsman på Mäklarsamfundet.

Titti Öhrn har lång erfarenhet av mäklaryrket och arbetade själv som fastighetsmäklare i 13 år. På Mäklarsamfundet var det viktigt att kundombudsmannen skulle vara någon med erfarenhet inom fastighetsmäklaryrket, men i Norge har man tänkt på ett annat sätt. Carsten Pihl är jurist och arbetade under femton år som journalist och juridisk ansvarig för Dine Penger, ett av Norges största magasin om privatekonomi. Där hans specialområde var bostadsmarknaden.

– Tack vare min bakgrund så kan jag vara en oberoende part. Från mitt jobb som journalist så är jag även van att ställa frågor för att få svar, säger Carsten Pihl, NEF:s nya kundombudsman.

Carsten tillträdde den 1 mars och under sin första arbetsvecka passade han på att besöka Titti Öhrn på Mäklarsamfundets kontor i Solna. Titti Öhrn visade bland annat det statistikverktyg där det registreras vad konsumenterna frågar om. Även uppgifter om ålder och kön dokumenteras, allt för att kunna ge den bästa återkopplingen till fastighetsmäklarna.

– Jag tycker det är intressant med statistisk och nu gäller det för oss i Norge att fundera på hur vi kan använda oss av den här typen av statistik, säger Carsten Pihl.

Carsten Pihl förklarar att han tror de flesta frågorna kommer handla om objektbeskrivningen, men även frågor om lockpriser, tvist, ordningsfrågor och dolda fel kommer förekomma ofta.

– Det kommer bli en spännande start och det ska bli intressant att se när i processen som konsumenterna söker hjälp, om det är före eller efter visning, säger Carsten Pihl.

Carsten ser fram emot det nya uppdraget och förklarar att han älskar att prata med konsumenter. Han vill kunna hjälpa folk, lösa problem, berätta och upplysa om hur saker fungerar.

– Jag tror att den kunskap vi samlar in om vad som uppfattas som problem i bostadsförsäljningsprocessen kan hjälpa NEF att påverka, men också att stärka förtroendet för fastighetsmäklare. Det är viktigt att ha en öppen dialog och visa att det är viktigt vad konsumenterna tycker, säger Carsten Pihl.

Caroline Berg
Redaktör