Sökformulär

Tillgänglighet ingen omöjlighet

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2016-01-28

Det konsumenterna värdesätter högst hos en mäklare är fullständig tillgänglighet. Detta är naturligtvis helt omöjligt men ändå möjligt – motsägelsefullt kan tyckas men med den teknik vi har idag och att i princip alla konsumenter nyttjar sociala medier så är vi inte långt ifrån att det faktiskt för en uppdragsgivare känns som hens mäklare alltid finns där.

Därför är det otroligt viktigt att man som mäklare tittar noga på sin verksamhet och bestämmer sig för hur man vill använda alla möjligheter som mäklarsystem och smartphones och dylikt erbjuder. Att tänka till lite extra på hur målgrupperna ser ut i just den marknad man är verksam i är klokt. Skräddarsy kvalitet och effektivitet efter vad varje målgrupp för sig kommer att uppskatta. Glöm inte att förankra ert sätt att arbeta så att det flyter på bra i organisationen och att kunderna vet vad de kan förvänta sig av er. Lyckas man i den här delen har man absolut stärkt sitt förtroendekapital.

Här kommer svar på två frågor jag fick strax före jul:

Vi hittade ett hus som vi verkligen ville köpa. Vi gick på visningen och bestämde oss för att lägga bud.  Budet accepterades av säljarna och de ville skriva kontrakt omgående, det som var kruxet var att vi inte bor på orten. Jag föreslog då för mäklaren att vi skulle faxa eller scanna in kontrakten oss emellan. Hon talade då om för mig att vi inte har ett bindande avtal då - Stämmer det?

- Det stämmer. Skriftlighetskravet för köp av fastighet och bostadsrätt innebär att samtliga parter måste underteckna avtalet i original. Det vill säga på samma handling. Avtalet blir inte bindande förrän det är undertecknat av samtliga parter och sedan utväxlats. Det brukar rekommenderas att köparen skriver på först varefter avtalen postas till säljaren för underskrift.

Min mormor är 95 år och har en god man som hjälper henne. Nu har han bestämt att hennes lägenhet bör säljas. Han informerade då om att överförmyndarnämnden måste godkänna försäljningen, är det så?

- Så är det. Enligt lag måste alla kommuner ha en överförmyndare eller överförmyndarnämnd. Deras roll är att utöva tillsyn över gode män och förvaltare. Det gör man för att skydda den som har god man eller förvaltare. Enkelt uttryckt, se till att den som behöver en god man eller förvaltare inte gör olämpliga eller allt för dåliga affärer. En trygghetsfunktion med andra ord.


Titti Öhrn

Kundombudsman