Sökformulär

Rekommendationer på nätet väger tungt vid köpbeslut

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2016-12-08

88 procent av svenskarna använder sig regelbundet av omdömen online innan ett köpbeslut, visar en SIFO-undersökning som genomförts på uppdrag av Fastighetsbyrån. Rekommendationer från vänner och bekanta väger tyngst och 73 procent uppger att de litar på omdömen på nätet från tidigare kunder.

I en undersökning gjord av TNS Sifo och Fastighetsbyrån har 1 256 svenskar fått svara på frågor om hur de använder omdömen på internet. 88 procent av svenskarna använder sig av rekommendationer eller omdömen online. En majoritet av dessa gör det ett par gånger i månaden eller ett par gånger per år. Närmare hälften av de tillfrågade har valt ett specifikt företag, vara, tjänst eller yrkesperson efter att ha sett ett omdöme eller rekommendation online. Fyra av tio uppger att de själva skrivit ett eget omdöme online.

Rekommendationer och omdömen från vänner och bekanta väger allra tyngst följt av omdömen på nätet från tidigare kunder. 73 procent uppger att de litar på omdömen från nätet. Minst trovärdigt anses det som företaget själv kommunicerar.

Anlita fastighetsmäklare
Vid val av fastighetsmäklare uppger 29 procent att en rekommendation är mycket viktig eller helt avgörande. Endast 2 procent svarar att de till stor del eller helt och hållet litar på vad företaget själva säger.

– Vad vi själva kommunicerar får mindre och mindre betydelse och det blir mer avgörande vad våra kunder tycker och sprider vidare. Vi måste hålla en mycket hög kvalitet och ha riktigt nöjda kunder. Annars kommer de inte rekommendera oss vidare, varken personligen eller online. Och vi måste vara transparanta och möjliggöra för våra kunder att dela med sig av sina upplevelser. Därför jobbar vi aktivt att förbättra våra kundupplevelser och uppmanar även kunderna att dela med sig av vad de tycker på omdömessajten Reco, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Läs Fastighetsbyråns pressmeddelande här.

Caroline Berg
Redaktör