Sökformulär

Rätt associationer i annonsen kan höja bostadens pris

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2015-10-29

Har du en bostad med New York-vibbar eller har den kyl/frys från Smeg? Om du nämner det i bostadsannonsen kan det påverka bostadens värde, visar en studie från Stockholms universitet.

Två studenter på Stockholms universitet har i sin c-uppsats ”Med vitvaror från Smeg och Urban Deli runt knuten” studerat effekten av ett vanligt mäklarknep – att använda varumärken och utomstående referenser för att lyfta intresset för en lägenhet, skriver tidningen Nacka Värmdö Posten i en artikel.

I studien användes åtta verkliga citat från bostadsannonser för objekt i Stockholmsområdet. Undersökningsdeltagarna delades upp i två grupper. Ena gruppen fick läsa texten med associationskällor, kryddade med varumärken, och den andra gruppen fick läsa texten utan associationerna.

Exempel på citat med associationskällor:

“Lägenheten, som är i allra bästa skick, innefattar en ljus och luftig sällskapsdel med vardagsrum, kök och matrum i öppen lösning. Perfekt läge med närhet till allt som kan önskas av kommunikationer, nöjen och bekvämligheter. I fastigheten ligger en av Söders favoriter i form av restaurang Pelikan, och i direkt närhet ligger såväl Nytorget med Urban Deli och Nytorget 6 som Katarina Bangata med mysiga Bondens marknad på söndagar.”


Källa: Med vitvaror från Smeg och Urban Deli runt knuten - Sekundära associationskällor i bostadsannonsen – effekter på uppskattat värde, Andreas Båsk & Linnea Uddenmyr, 2015

Studenterna konstaterar i sin slutsats att det uppskattade värdet av en bostad påverkas av användningen av associationskällor, men att alla referenser inte är helt lyckade.

– Vi kunde se att taktiken att exempelvis nämna närheten till ansedda restauranger snarare fick motsatt effekt. Uppskattat värde minskade, säger Anderas Båsk som skrivit uppsatsen tillsammans med Linnea Uddenmyr.

– Något som däremot gav positiv effekt var en annons med beskrivningen ”en modern våning i New-York-tappning”. I den tvättade texten, där beskrivningen ”New York-tappning” togs bort, minskade det uppskattade värdet av lägenheten i kontrollgruppen, säger Linnea Uddenmyr till Nacka Värmdö Posten.

Caroline Berg
Redaktör



Läs refererad artikel och uppsats i sin helhet:

Med vitvaror från Smeg och Urban Deli runt knuten - Sekundära associationskällor i bostadsannonsen – effekter på uppskattat värde, Andreas Båsk & Linnea Uddenmyr, 2015:
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A857170&dswid=-8353

Artikel i Nacka Värmdö Posten, 2015-10-20, s. 26-27:
http://www.webbkampanj.com/nvp/1/201543/paper.pdf