Sökformulär

Konsumentinsikt – konsumenternas vanligaste frågor om bostadsaffären

2017-01-31

Mäklarsamfundets kundombudsman tar årligen emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag där det framgår vilka frågor som är vanligast i samband med bostadsaffären. Under 2016 handlade det till exempel om tvist kring fel och brister i bostaden, fastighetsmäklarens ansvar samt avtalsinnehåll, visar årets första Konsumentinsikt från Mäklarsamfundet.

De vanligaste frågorna
Mellan juni och december 2016 handlade 48 procent av de inkommande samtalen till kundombudsmannen om tvister, främst rörande fel och brister i bostaden. 16 procent av samtalen berörde fastighetsmäklarens ansvar i bostadsaffären, och 15 procent handlade om olika typer av avtalsfrågor. Samtalen kommer från hela landet, och fördelningen är snarlik oavsett om det rör sig om stad eller land.

Återkommande frågor
Vissa konsumentfrågor återkommer över tid – några exempel är:
  • Jag hade högsta budet men fick inte köpa, vad gäller?
  • Köparen kan inte betala på tillträdesdagen, vad ska jag göra?
  • Bostadens area stämmer inte, vem ska jag vända mig till?
I Konsumentinsikt går Mäklarsamfundets kundombudsman igenom och besvarar frågorna. Kundombudsmannen svarar även på de vanligaste frågorna i webbtv-programmet Konsumentkollen, titta gärna.

– Fastighetsmäklarnas anseende bygger på konsumenternas förtroende. Vår sammanställning visar att den vanligaste konsumentfrågan rör fel och brister i bostaden, och vilket ansvar fastighetsmäklaren har. Att informera om vad fastighetsmäklarrollen innebär och vad som ingår i tjänsten är därför viktigt. Här har vi som medlems- och branschorganisation en viktig roll att fylla i att, tillsammans med den enskilde fastighetsmäklaren, informera om just det, säger Ingrid Eiken, VD på Mäklarsamfundet.

– Genom att lyssna på konsumenterna får vi mer kunskap, eller låt oss kalla det kundskap, om vilka frågor som ställs i samband med bostadsaffären. Det är viktigt för fastighetsmäklarna som ständigt måste utveckla och förbättra fastighetsmäklartjänsten för att kunna möta allt mer upplysta konsumenter, säger Magnus Bäckström, kundombudsman på Mäklarsamfundet.

Rapport Konsumentinsikt nr 1 2017 (pdf)