Sökformulär

Konsument

Vilka ersättningsformer kan avtalas med mäklaren?

21 juni 2017

Om du ska anlita en mäklare finns olika alternativ hur mäklarens provision eller ersättning kan beräknas. I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström igenom de olika alternativen och svarar på frågan om när provisionen ska betalas.

Se avsnittet här


Tvist efter köpet

8 juni 2017

Får fastighetsmäklaren hjälpa till att reda ut tvister mellan köpare och säljare? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen reder Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström ut vad som gäller och vilken roll mäklaren har i dessa situationer.

Se senaste Konsumentkollen här


Mäklarens upplysningsplikt

24 maj 2017

Vad ska mäklaren informera om? Vilket ansvar har mäklaren om det finns fel och brister i bostaden? I avsnitt 17 av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström igenom vad som omfattas av mäklarens upplysningsplikt.

Se avsnittet här


Konsumentkollen avsnitt 16 – Handpenning

11 maj 2017

Hur stor ska handpenningen vara? Varför ska handpenningen deponeras på fastighetsmäklarens klientmedelskonto? Vad är ett depositionsavtal? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström ger dig svaren i avsnitt 16 av Konsumentkollen.

Se avsnittet här


Köparens undersökningsplikt

27 april 2017

Funderar du på att köpa en bostad? Då har du en plikt att noggrant undersöka bostaden, en s.k. undersökningsplikt. I avsnitt 15 av Konsumentkollen förklarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström vad undersökningsplikten innebär och vad man bör tänka på.

Se avsnittet här


Så blir du av med oönskade besök i trädgården

27 april 2017

Med våren kommer inte bara de vackra vårblommorna i våra trädgårdar utan även oönskade besök som rådjur och mördarsniglar. Trädgårdsmästaren Marion Strandberg från TrädgårdsMakeover ger tips om hur man giftfritt håller dem borta från rabatter och odlingar.

Läs mer


Vem ansvarar för det trasiga kylskåpet?

12 april 2017

De absolut vanligaste frågorna till Mäklarsamfundets kundombudsman handlar om tvist kring fel och brister i bostaden exempelvis att kylskåpet gått sönder mellan kontrakt och tillträde. I avsnitt 14 av Konsumentkollen förklarar kundombudsman Magnus Bäckström vilket ansvar säljaren respektive köparen har i dessa situationer.

Se avsnittet här


Matcha växterna med husets färg

12 april 2017

En fin helhet skapas när husets färg och kulörerna på växterna närmast huset är i harmoni. Trädgårdsdesignern Petra Kings tipsar om hur du får en härlig och färgglad trädgård inför en försäljning.

Läs mer


Fel i objektsbeskrivningen

30 mars 2017

Om det efter köpet upptäcks fel i objektsbeskrivningen, t.ex. att årsavgiften till bostadsrättsföreningen inte stämmer, vem ansvarar för detta? I avsnitt 13 av Konsumentkollen får du svaret! Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström redogör för vilka skyldigheter som säljaren, köparen respektive mäklaren har.

Se avsnitt 13 här


Trädgårdsmästarens tips #2

30 mars 2017

Längre och ljusare dagar gör att det kliar i fingrarna att få börja påta i jorden. Under april är det dags att vårstäda i rabatterna, vårplantera i krukor eller korgar och förbereda odlingsbäddar. Trädgårdsmästaren Marion Strandberg från TrädgårdsMakeover ger sina bästa tips på hur du får en vårfin trädgård.

Läs mer


Uppsägning av förmedlingsuppdraget med fastighetsmäklaren

16 mars 2017

I veckans avsnitt av Konsumentkollen svarar kundombudsman Magnus Bäckström på frågan: Vad gäller om jag vill säga upp förmedlingsuppdraget med fastighetsmäklaren? Han går bland annat in på vad som gäller under ensamrättstiden och vad som händer med de tidigare spekulanterna om en ny mäklare anlitas.

Se avsnittet här


Trygghet allt viktigare vid val av bostadsområde

16 mars 2017

Trygghet har blivit en allt mer viktig aspekt i valet av bostad, visar en ny SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Bjurfors. Cirka 40 procent av svenskarna uppger att trygghetsfaktorn är viktigare idag än för fem år sedan.

Läs mer


Nu ska boendeekonomi bli jättekul

16 mars 2017

Kan man få svenska folket att tycka att boendeekonomi är jättekul? Den frågan ska tv-profilen och komikern Erik Haag hitta svaret på i SBAB:s nya storsatsning – humorshowen ”Boendeekonomi är jättekul!?”, som kommer visas i Globen i november.

Läs mer


Säsongspremiär av Konsumentkollen!

2 mars 2017

Idag den 2 mars är det premiär för andra säsongen av Konsumentkollen. Under våren kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström fortsätta att ge tips och råd till bostadskonsumenter. I avsnitt 11 handlar det om en fråga som många ställer sig när det är dags att byta bostad, ska jag sälja först eller köpa först?

Se avsnitt 11 här


Så förbereder du trädgården inför säsongen

2 mars 2017

Våren är snart här och det är dags att förbereda trädgården inför säsongen och en eventuell försäljning. Trädgårdsmästaren Marion Strandberg från TrädgårdsMakeover tipsar om vad du bör göra för att få en fin och grönskande trädgård.

Läs mer


Konsumenternas vanligaste frågor om bostadsaffären

2017-02-02

Mäklarsamfundets kundombudsman tar årligen emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag där det framgår vilka frågor som är vanligast i samband med bostadsaffären. Under 2016 handlade majoriteten av samtalen om tvist kring fel och brister i bostaden, fastighetsmäklarens ansvar samt avtalsinnehåll. Det visar årets första Konsumentinsikt från Mäklarsamfundet.

Läs mer


Utökade öppettider för Mäklarsamfundets kundombudsman

2017-02-02

Från och med den 23 januari 2017 har Mäklarsamfundets kundombudsman nya telefontider. Med de nya tiderna ökar vi tillgängligheten genom att sprida ut telefontiden på fler veckodagar jämfört med tidigare. Vi hoppas att detta ska ge fler konsumenter möjlighet att få hjälp och rådgivning.

Läs mer


Om säljaren inte har flyttstädat, vad gäller då?

2016-12-22

I säsongens tionde och sista avsnitt av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på vad som gäller om köparen vid tillträdet upptäcker att säljaren inte har flyttstädat.

Se avsnittet här


Ytterligare bud innan kontraktsskrivning – vad gäller?

2016-12-08

Du har lagt bud på en bostad och säljaren vill skriva köpekontrakt med dig, men innan ni undertecknat avtalet inkommer ytterligare bud. Vad gäller då? Få svaret i det nionde avsnittet av Konsumentkollen med kundombudsman Magnus Bäckström.

Se avsnittet här


Vad ingår i köpet?

2016-11-24

Vad brukar ingå och inte ingå när man köper en bostad? Hur är det med garderober, hatthyllor och badrumsskåp? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström ger dig svaren i senaste avsnittet av Konsumentkollen.

Se avsnittet här


Om köparen inte kan betala vid tillträdet, vad gäller då?

2016-11-10

I sjunde avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågan – vad gäller om köparen inte kan betala vid tillträdet? Han förklarar bland annat vad säljaren har rätt till för ersättning och vad mäklaren ska göra i denna situation.

Se avsnittet här


Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare är?

2016-10-27

I det sjätte avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågorna: Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare är? Vem eller vilka får ta del av budgivningslistan?

Se avsnittet här


Vad är ett förmedlingsuppdrag?

2016-10-13

Innan man anlitar en fastighetsmäklare kan det vara bra att ha koll på vilka typer av avtal som förekommer i samband med en bostadsförsäljning. I veckans Konsumentkollen berättar Magnus Bäckström vad ett förmedlingsuppdrag är och vad det innebär.

Se avsnittet här


Vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar?

2016-09-29

Veckans fråga i Konsumentkollen handlar om belysning, vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar? Vad är ett byggnadstillbehör och vad räknas som lös egendom? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström ger svar på dessa frågor i det fjärde avsnittet av Konsumentkollen.

Se avsnittet här


Jag hade högsta budet, men fick inte köpa. Varför?

2016-09-15

Tänk dig att du varit med i en budgivning och lagt det högsta budet. I tanken har du redan flyttat in, men plötsligt får du reda på att bostaden sålts till en annan köpare. Vad gäller här egentligen? I avsnitt 3 av Konsumentkollen får du svaret.

Se avsnittet här


Premiär för Konsumentkollen!

2016-09-01

Innan sommaren släpptes första avsnittet av Konsumentkollen som en teaser. Nu kör vi igång på riktigt! I varje nyhetsbrev under hösten kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström ge tips och råd till bostadskonsumenter. I detta avsnitt svarar han på frågan: Vad gäller om bostadens area är felaktig?

Se avsnittet här

Smygpremiär för Konsumentkollen!

2016-06-30

Inslaget Konsumentkollen gjorde succé i bostadspodden Tak över huvudet och nu är det smygpremiär för Konsumentkollen i Mäklarsamfundets webb-tv! Här ger kundombudsman Magnus Bäckström tips och råd till bostadskonsumenter. I första avsnittet tar han upp frågor kring vattenskador.

Se första avsnittet här


Bostadskonsumenternas frågor till kundombudsmannen

2016-06-02

Magnus Bäckström, Mäklarsamfundets nya kundombudsman, har varit på plats i en månad och har under den tiden tagit emot ca 250 samtal från bostadskonsumenter. Vilka är de vanligaste frågorna just nu? Magnus ger här en snabb återkoppling på vilka frågor det handlar om.

Läs mer


Bostadsrättsinnehavarna som fått betalt för att bo

2016-05-19

Det senaste decenniets prisuppgångar på bostadsrätter har gjort att många har fått betalt för att bo, visar en undersökning från Swedbank. De stora vinnarna är bostadsrättsinnehavare i Stockholm och Göteborg.

Läs mer


Hallå, va bra!

2016-05-04

För ett år sedan startade upplysningstjänsten Hallå konsument och tjänsten har lett till att fler svenskar får hjälp av oberoende konsumentvägledning än tidigare, det visar en första utvärdering av tjänsten.

Läs mer


”Nu lämnar jag över min baby”

2016-04-07

En solig dag i april 2005 tillträdde Titti Öhrn på Mäklarsamfundet som branschen första kundombudsman och när hon nu ser tillbaka på de gånga åren hittar man både ris och ros, men det hon kan konstatera är att beslutet om att skapa kundombudmannen har varit mycket lyckosamt. Snart tar Magnus Bäckström vid för att släcka törsten hos Sveriges informationshungriga bostadskonsumenter.

Läs Tittis ord om resan som kundombudsman här


A och O att förbereda sig

2016-03-23

Äntligen dags att köpa hus, tänkte Vendela och Simon. Men när lånelöftet och bankkalkylerna var klara och det blev allvar började frågorna att hopa sig. Titti Öhrn, kundombudsman på Mäklarsamfundet, delar med sig av sina bästa tips för ett tryggare husköp.

Läs mer


Så förhandlar du ner din ränta

2016-03-10

I podden Tak över huvudet tipsar privatekonomen Arturo Arques bland annat om hur du sparar ihop till kontantinsatsen när du ska köpa bostad och hur du förhandlar ner din bolåneränta.

Läs mer/lyssna här


7 frågor och 7 svar till dig som ska sälja ditt hus

2016-03-10

När du står inför beslutet att sälja din bostad kan frågetecknen lätt hopa sig. När är bästa tiden på året? Ska jag köpa eller sälja först? Och måste bostaden vara i perfekt skick? Mäklarsamfundets KO Titti Öhrn svarar på några av de vanligaste frågorna.

Läs mer


Transparens och tydlig kommunikation skapar höga priser

2016-02-25

Bostadsbristen skapar ivriga budgivningar och här brister det ofta i kommunikationen menar KO Titti Öhrn. Att tydligt informera både köpare och säljare om vad som gäller skapar trygghet och därmed en bättre och smidigare affär.

Läs Titti Öhrns tips om budgivning här


Rekordlågt antal klagomål från bostadskonsumenter till KO

2016-02-11

Antalet befogade klagomål på mäklartjänsten är nere på 1,5 procent, vilket är den lägsta noteringen sedan Mäklarsamfundet startade sina mätningar 2008. KO Titti Öhrn rapporterar om att dessa klagomål ofta handlar om otydlighet i köpekontrakt, överlåtelseavtal eller förmedlingsuppdrag.

Läs mer


Tillgänglighet ingen omöjlighet

2016-01-28

Det konsumenterna värdesätter högst hos en mäklare är fullständig tillgänglighet. KO Titti Öhrn menar att det är otroligt viktigt att du som mäklare ser över din verksamhet och de möjligheter som ny teknik erbjuder för att skapa den tillgänglighet som passar din marknad.

Läs mer


Medlemskapet inger förtroende

2016-01-14

Mäklarsamfundets kundombudsman tar emot tusentals samtal från bostadskonsumenter varje år. Syftet är att svara på frågor, vara samtalspartner och tydliggöra mäklarens roll vid bostadsaffärer. När konsumenterna förstår mäklarrollen ökar också förståelsen för branschen. Vi vet att ett medlemskap i Mäklarsamfundet inger förtroende.

Läs mer


Nyrenoverat hem – lyckligt hem

2016-01-14

Ett nyrenoverat hem gör att männen känner sig mer lyckliga och kvinnorna mer harmoniska, detta konstateras i en undersökning från SBAB som genomfördes i december.

Läs mer


Kundombudsmannen: Budgivning, provision och pris sticker ut 2015

2015-12-10

Budgivning, provision och pris – det är de kategorier av frågor som står för de största förändringarna 2015. Detta speglar väl den obalans och brist på tydliga besked som präglat bostadsmarknaden under året.

Läs mer


Högst upp på önskelistan

2015-11-26

Efter en höst med otydlig bostadspolitik och finansiella åtgärder som kommer att påverka bostadskonsumenterna, menar KO Titti Öhrn att bostadskonsumenterna mest av allt kommer att önska sig tydliga budskap och en bostadspolitik som tar sig an såväl bostadsbrist som rörlighet och sunda regler.

Läs mer


Välj rätt bostadsrättsförening för dig

2015-11-12

Bostadsrätter som bostadsform är i princip lika, normalt sett, rent juridiskt och ekonomiskt. Men boendet kan skilja sig avsevärt beroende på vilken ”typ” av förening man väljer. Därför att det viktigt för mäklarna, i sin expertroll, att förklara skillnaderna för bostadskonsumenterna, menar KO Titti Öhrn.

Läs mer


”Livet pausar inte”

2015-10-29

Besked från politikerna när det gäller amorteringskrav och ränteavdrag står högt upp på önskelistan hos många konsumenter. Men folks bostadssituation kan inte pausas i väntan på svar. KO Titti Öhrn rapporterar att samtal om budgivning har ökat till följd av den osäkra situationen som råder på bostadsmarknaden.

Läs mer


Den försmådde köparen

2015-10-15

Bostadsaffärer och snabba processer är två saker som inte passar ihop. En problematik som kan uppstå är när den som lagt det högsta budet inte alltid blir den som skriver på kontraktet. Mäklarsamfundets KO Titti Öhrn ger tips till både mäklare och konsumenter om hur man kan hantera den här situationen.

Läs mer


Gör din flyttanmälan hos Skatteverket

2015-10-15

Från och med 1 januari 2016 ska den som flyttar alltid göra flyttanmälan direkt till Skatteverket. Det är lagkrav på att göra flyttanmälan. Skatteverket vill gärna att du som mäklare sprider denna information till dina kunder.

Läs mer


Sagt betyder inte hört och hört betyder inte förstått

2015-10-01

Frågor om fastighetsmäklarens ansvar vad gäller bostadens skick fortsätter att strömma in till Mäklarsamfundets KO Titti Öhrn. Hon tipsar vad du som mäklare men även vad du som bostadskonsument bör tänka på och reder även ut den återkommande nyckelfrågan.

Läs mer


Styr kommunikationen!

2015-09-17

En fastighetsmäklares viktigaste egenskap enligt bostadskonsumenterna är tillgänglighet. Men att leva upp till detta önskemål kan tyckas omöjligt. KO Titti Öhrn tipsar om hur du som mäklare kan skapa tillgänglighet genom att styra kommunikationen.

Läs mer


Tydlighet kring mäklartjänsten – ett gemensamt ansvar

2015-09-03

Vilka krav kan man ställa på en fastighetsmäklare och hur långt går mäklarens ansvar? KO Titti Öhrn återkopplar de vanligaste frågorna och svaren och påminner återigen om vikten av tydlighet.

Läs mer


Budgivningsprocessen – en förtroendefråga

2015-08-20

På en het bostadsmarknad är det extra viktigt med tydlighet och transparens speciellt vid redovisning av budgivningar. KO Titti Öhrn får många samtal om detta och menar att det kan ha betydelse för förtroendet för branschen.

Läs mer


Viktigt att tänka på vid husköp

2015-06-25

Vad är viktigt att tänka på när man går på husvisning? Och hur förbereder man sig bäst inför ett husköp? KO Titti Öhrn listar de viktigaste sakerna man bör tänka extra noga på.

Läs mer


5 viktigaste egenskaperna hos en fastighetsmäklare

2015-06-11

Vilka egenskaper värdesätter du som konsument högst hos din mäklare? Mäklarsamfundets KO Titti Öhrn listar de fem viktigaste egenskaperna som konsumenter värdesätter högst och som påverkar deras val av mäklare allra mest.

Läs mer


Vem bör göra överlåtelsebesiktning - köpare, säljare eller båda två?

2015-05-13

Mäklarsamfundets kundombudsman (KO) får ofta frågan om vem som bör utföra överlåtelsebesiktning vid en fastighetsförsäljning, säljaren eller köparen? KO Titti Öhrn reder ut frågan och rapporterar om att majoriteten av samtalen som kommer in handlar om just ansvarsfrågor.

Läs mer


Konsumenter önskar ökad tydlighet

2015-04-29

Mäklarsamfundets kundombudsman får allt fler samtal från konsumenter beträffande vem som svarar för riktigheten av uppgifterna i objektsbeskrivningen. Vad som är viktigt överskuggas i många fall av beskrivningar av vackra vyer. Medvetenhet och balans är a och o för att få ökad tydlighet.

Läs Kundombudsmannens tips här


Rush på fritidshusmarknaden

2015-04-16

Nu är våren äntligen här och alla fastighetsmäklares mest hektiska period har börjat. För många mäklare kommer så här års dessutom fritidshusförsäljningen som en extramarknad. Mäklarsamfundets Kundombudsman Titti Öhrn har plockat ut några av de vanligaste frågorna och svaren om fritidshus.

Läs mer


Nu har Hallå konsument öppnat!

2015-04-16

Hallå konsument är en ny rikstäckande upplysningstjänst dit konsumenter kan vända sig med övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. Tjänsten drivs av Konsumentverket i nära samverkan med bl a Fastighetsmäklarinspektionen.

Läs mer


Tips och råd till dig med egen brunn

2015-04-16

I Sverige får över 2 miljoner permanent- och fritidsboende sitt dricksvatten från egna brunnar. Vad är viktigt att tänka på om man har egen brunn och hur ser brunnsägarens ansvar ut? Expert från Livsmedelsverket ger tips och råd.

Läs mer


Dröm som lätt blir mardröm

2015-04-01

Fritidshussäsongen drar snart igång. Många vill då förverkliga drömmen om den röda lilla stugan. Ska man göra verklighet av sina planer har man en rad saker att tänka på och sätta sig in i så att dröm inte blir mardröm. Mäklarsamfundets Kundombudsman Titti Öhrn har tagit fram en guide vid köp av fritidshustomt.

Läs mer


Vinnande koncept på export

2015-03-19

De nordiska länderna har nyfiket sneglat på hur Sverige tar vara på konsumenternas synpunkter, i syfte att öka dialogen mellan mäklare och konsument. Nu får de norska bostadskonsumenterna samma möjlighet genom Norges allra första kundombudsman.

Läs mer


Kloka köpare är till nytta för alla

2015-03-19

”Vi ska köpa vårt första hus, vad ska vi tänka på?”
En klassisk fråga, och som mäklare får du den ganska ofta. Mäklarsamfundets kundombudsman Titti Öhrn tipsar om hur hon svarar konsumenten.

Läs mer


Nyckelord till bättre affärer

2015-03-05

En glödhet bostadsmarknad ställer högre krav på mäklarna. Mäklarsamfundets kundombudsman ger en lägesrapport och nyckelord som är viktiga att tänka på.

Läs mer


Lockpriser och arga konsumenter

2015-02-19

Läs Kundombudsmannens egen kommentar om lockprisdebatten: ”På min telefon och i min mejlskörd hittar man många riktigt arga konsumenter…” säger Titti Öhrn, Kundombudsman på Mäklarsamfundet.

Läs kommentaren här


Guiden till rätt bostadsrätt

2015-02-19

När man väl tagit beslutet att välja bostadsrätt som boendeform är det viktigt att fundera på frågan, vilken typ av bostadsrättsförening ska man välja? Mäklarsamfundets Kundombudsman guidar dig genom de olika alternativen.

Läs mer


Bostäderna som försvann

2015-02-05

22 procent av objekten som låg ute på Hemnet under 2014 såldes innan visning. Mäklarsamfundets kundombudsman menar att de inte bara är köparna som drabbas av de snabba bostadsaffärerna.

Läs mer



Konsumentfrågor från året som gått

2015-01-22

Bostadsmarknaden har varit stabil om än tuff i vissa regioner under 2014. Detta märks även på samtalen som kommer från köpare och säljare till Mäklarsamfundets kundombudsman. Frågor om ansvar och tvist mellan köpare och säljare har stått i fokus.

Läs mer