Sökformulär

Nya upplysningstjänsten Hallå konsument är nu öppen!

<< Tillbaka till nyhetsbrevet

2015-04-16


Elin Lind från Konsumentverket och KO Gunnar Larsson svarade på konsumenternas frågor i Hallå konsuments monter på Stockholms central. Foto: Konsumentverket

Är du konsument eller har du en kund som behöver hjälp? Hallå konsument är en ny rikstäckande upplysningstjänst för konsumenter och startade den 31 mars. Tjänsten inrättades på uppdrag av regeringen i syfte att det ska bli lättare för konsumenter att hitta det oberoende stöd som i dag finns hos kommunernas konsumentverksamhet, konsumentbyråer och myndigheter.

Hallå konsument drivs av Konsumentverket i nära samverkan med tolv informationsansvariga myndigheter däribland Fastighetsmäklarinspektionen, Allmänna reklamationsnämnden och Boverket. Fastighetsmäklarinspektionen har varit med i utformningen av tjänsten sedan projektet startade i oktober 2013. FMI bidrar med texter inför köp/köpa tjänster/anlita mäklare och vanliga frågor på hallakonsument.se.

Vägledarna i Hallå konsument är anställda hos Konsumentverket och de svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När konsumenten har frågor som bäst hanteras av någon annan myndighet, konsumentbyrå eller den egna kommunens konsumentverksamhet hänvisas de vidare. Målet med tjänsten är att nå ut till fler än de som får hjälp idag.

Sedan Hallå konsument öppnade har de fått in cirka 400 frågor per dag från konsumenter och under första veckan hade sajten 29 000 besökare.

– Vi ser det här som ett jättebra komplement och det finns ett stort behov från konsumenter att få hjälp och stöd, säger Thomas Carter kommunikationsansvarig på Fastighetsmäklarinspektionen.

I samband med lanseringen av sajten anordnades en rad aktiviteter för att informera och sprida kännedom om tjänsten. I förra veckan, den 7-11 april, anordnades ett event på Stockholms centralstation då representanter från Konsumentverket, myndigheter, konsumentbyråer och konsumentvägledare informerade om den nya upplysningstjänsten och hur tjänsten med sin expertis kan hjälpa konsumenterna till rätta. Fastighetsmäklarinspektionen var en av de myndigheter som bistod att bemanna montern. Konsumentminister Per Bolund och Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson var på plats första dagen och samtalade om olika konsumentproblem.

– Det var väldigt spännande och kul att få träffa konsumenterna och direkt kunna svara på de frågor som de hade. Över 5000 personer besökte eventet i Stockholm, säger Thomas Carter.

Under vecka 16 och 17 sker eventen i Malmö respektive Göteborg.

Läs mer om Hallå konsument på FMIs hemsida: http://fmi.se/nyheter/nu-startar-upplysningstjansten-halla-konsument

Kontakta Hallå konsument
Webb: hallakonsument.se
Telefon: 0771 - 525 525. Vägledningen är öppen vardagar kl. 9-17.
E-post: info@hallakonsument.se
Facebook: facebook.se/hallakonsument
Brev: Hallå Konsument, Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad

Länkar
Hallå konsument: http://www.hallakonsument.se/
Hallå konsument – anlita mäklare: http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/anlita-mak...

Klicka här för fler länker till andra webbplatser med bra information till dig som bostadskonsument.