Sökformulär

Lockpriser och arga konsumenter

<< Tillbaka till Konsument

2015-02-19

På min telefon och i min mejlskörd hittar man många riktigt arga konsumenter som menar att man har förväntat sig att mäklaren är expert och vet att värdera bostäderna de har att förmedla rätt. Det är egentligen inte det faktum att det är budgivningarna som drar iväg. Det är problemet med att man upplever att utgångspriset inte är förankrat i verkligheten. Konsumenterna blir lätt spekulanter på fel objekt i tron av att kunna bli den lyckliga köparen när utgångspriset är missvisande.

Som köpare får man råden att förbereda sig väl och ha finansiering och tidplan klar. Frustrationen blir därför stor när man har gjort sin hemläxa utifrån Accepterat pris och att det priset tenderar att släpa efter och vara allt för lågt gång efter annan. Förtroendet får sig en törn, och när man som budgivare frågar var priset kommer att landa så visar det sig att fastighetsmäklaren gjort en ruggigt bra bedömning när väl sen det slutgiltiga priset blir känt. Där växer irritationen och mäklaren står inte högt i kurs. Man känner sig förd bakom ljuset. Det läggs ner tid och omsorg för att hitta rätt bostad och den som skulle vara till stor hjälp med vägledning och information har varit allt annat än tydlig.

Efter ilska och frustration kommer en uppgivenhet som per automatik slår tillbaka på konsumenternas förtroende för mäklaren och expertrollen. Klivet att överträffa förväntningarna blir allt längre. Fastighetsmäklarnas största utmaning 2015 blir att på många orter runt om i Sverige värna expertrollen och visa vad man går för.


Titti Öhrn

Kundombudsman