Sökformulär

”Köpklar” ska stärka anseendet för branschen

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


23 november 2017



I ett medlemsutskick tidigare i veckan berättade vi om det nya initiativet ”Köpklar”. Vi fick en kort pratstund med Erik Segerborg, strategi- och marknadschef på Hemnet, som berättade om syftet med Köpklar och när projektet ska lanseras.


Vad är syftet med ”Köpklar”?
- Köpklar är ett initiativ som vi tar fram i samarbete med Mäklarsamfundet och FMF. Tanken är att på ett tillgängligt och energifyllt sätt utbilda köparna om deras ansvar och vilken roll mäklaren har. Det ska vi göra genom en sajt med kunskapstest och olika hjälptexter, bland annat ordlistor som förklarar vanligt förekommande termer och begrepp i bostadsköp.

Bättre kunskap kommer att minska de problem som köparna kan möta i processen, förekomma frågor som annars skulle ställas till mäklaren och sätta rätt förväntningar hos köparen om vad som ingår i mäklarrollen och mäklartjänsten. Vi tror att det kommer att göra mäklarens vardag lite enklare. På längre sikt kommer det att stärka anseendet för hela branschen.

Hur kommer det att utvecklas?
- Projektet kommer att pågå under tre år och det köpklar-test som vi lanserar i början av det nya året är bara det första steget i projektet.

Köpklar kommer att vara till nytta för alla köpare, oavsett vilken typ av objekt det gäller. I första hand kommer testet dock att fokusera på bostadsrätter. Kort efter att det testet lanseras kommer det att följas upp med test för köp av villa, fritidshus, nyproduktion och tomt. Att lansera stegvis ger oss möjlighet att hämta in feedback och lärdomar i varje steg och på så sätt hela tiden finslipa det vi gör.

När är det klart för lansering?
- Nu är vi i en utvecklingsfas där vi parallellt inhämtar feedback från mäklare runtom i landet. Redan i januari kommer sajten lanseras och under det första kvartalet kommer marknadsföringen av Köpklar på Hemnet bli allt mer intensiv.

Vad hoppas ni på från landets alla mäklare?
- Vi hoppas så klart att så många mäklare som möjligt ska se den konkreta nyttan med Köpklar för dem. Genom marknadsföring på Hemnet har vi potential att nå väldigt många, men effekten av det här initiativet kommer att bli ännu större om mäklarna själva känner till det och till exempel kan hänvisa spekulanter till sajten och testet.