Sökformulär

Konsumentfrågor från året som gått

<< Tillbaka till Konsument


2015-01-22

Mäklarsamfundets fastighetsmäklare har under hösten bedömt att bostadsmarknaden sannolikt skulle bli stabil utan några egentliga överraskningar. Med facit i hand hade man rätt i sina bedömningar, var och en utifrån den egna verksamhetsorten. Marknaden har varit stabil om än tuff i vissa regioner. Detta märks även på samtalen som kommer från köpare och säljare. Frågor om ansvar och tvist mellan köpare och säljare står i fokus. Att ansvarsfrågorna ligger i topp av kategorierna i statistiken är föga märkligt. Det är ju tre olika parter vars ansvar man kan undra över. Speciellt om man inte sedan tidigare haft anledning att fundera över den ansvarsfördelningen. Det är ett tacksamt arbete att tydliggöra och diskutera dessa frågor med bostadskonsumenter över hela landet. Det ger också ett ypperligt tillfälle att klargöra vilket ansvar fastighetsmäklaren faktiskt har i den tjänst som erbjuds. Tårtbiten – tvist har vuxit för varje månadsrapport under 2014. Möjligheten för Mäklarsamfundets medlemmar att kunna hänvisa sina kunder till Kundombudsmannen i de fall köpare och säljare hamnar i tvist, uppskattas och utnyttjas.

Under avtalsfrågor hamnar de samtal som rör kontraktsskrivning. Flera gånger om dagen får jag samtal från den så kallade ”försmådde köparen”. Han som inte fick köpa, trots det högst lagda budet. Den som vunnit en budgivningsstrid och ändå av olika skäl inte blir den som säljaren väljer att sälja till blir ofta just den försmådde köparen. Denna person blir många gånger mycket arg och skräder inte orden om hur usel fastighetsmäklarens etik och moral är. För att inte tala om vilken rutten bransch fastighetsmäklarbranschen är. Har en köpare fått veta vad som gäller och sedan faktiskt blir drabbad av just en sådan situation blir sannolikt inte mindre besviken, men blir inte både besviken och heligt förbannad. Det är i de flesta fall lättare att hantera besvikelse än ilska för dig som mäklare.

En av de mest vanliga konsumentmissuppfattningarna är att fastighetsmäklaren är den som har mandat att bestämma vem som ska få köpa. Att vara tydlig med att säljaren är den som bestämmer, till vem han säljer, när han säljer och för hur mycket han säljer är därför klokt att påminna dina budgivare om. Så väljer du att gratulera en budgivare som har högsta budet. Var tydlig med att ditt ”grattis” avser just ”högsta budet” och att nu är det upp till säljaren att välja bland de budgivare han har. Jag har sagt det tidigare men tycker fortfarande att liknelsen med en fotbollsmatch ligger nära till hands. Att bara vinna första halvlek ger inga tre poäng.

En annan sak jag gärna tar upp igen är att många konsumenter påpekar att man känner en hets att skriva på. Man upplever att det inte ges möjlighet att läsa det avtalsförslag som man förväntas underteckna vid kontraktsskrivningen hos fastighetsmäklaren. Läsa i förväg eller tillsammans, det är frågan, låta parterna ta del av avtalsförslaget i lugn och ro ett par timmar innan kontraktsskrivning eller ytterst noga gå igenom paragraf för paragraf med parterna vid sittande bord. Låt det ta den tid det tar. Vilken metod du föredrar är en smaksak utifrån hur du vill jobba. Men vilken metod du än väljer så kommer det uppskattas och vara av betydelse för landets bostadskonsumenter.




Titti Öhrn

Kundombudsman