Sökformulär

Konsumenternas frågor till kundombudsmannen

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2016-06-02

En månad har nu gått sedan jag tillträdde tjänsten som kundombudsman vid Mäklarsamfundet. Under denna månad har ca 250 kunder till fastighetsmäklare kontaktat mig med frågor och funderingar kring bostadsbyte och innehåll i mäklartjänsten. Vilka är de vanligaste frågorna just nu, undrar ni säkert?

Det är framförallt två frågeställningar som dominerar; Fel/brister i bostaden och frågor om mäklarens ansvar. Fel och brister handlar bl.a. om trasiga vitvaror, dolda fel eller om något som köparen antog skulle ingå i köpet, exempelvis garderob eller trädgårdspaviljong. Frågor om mäklarens ansvar handlar om innehåll i förmedlingsuppdraget och mäklarens ansvar i resterande delar av förmedlingsprocessen.

Jag kommer att djupdyka i frågor som ofta kommer till mig och berätta mer om dessa i ”Konsumentkollen” som i filmad version kommer er tillgodo från och med mitten av juni.

Den sista veckan i maj ökade antalet frågor kring prissättning och budgivning. Många samtal just nu kommer från spekulanter som lagt utgångspris eller deltagit i budgivning som slutat över utgångspris, men där säljaren inte är nöjd med högsta bud utan vill göra affär på ännu högre nivå. Spekulanten upplever att utgångspriset är satt under mäklarens värdering och säljarens förväntade slutpris och framför synpunkter kring detta. Samtidigt kan vi i media läsa om mäklare som uttalar sig om en lugnare marknad på vissa håll, med slutpriser som inte kommer upp i tidigare toppnoteringar.

Det kan finnas många orsaker till varför priser och budgivningar just nu ser ut som de gör. Men en viktig del för konsumenterna är att fastighetsmäklaren inger förtroende kring prissättning och budgivningsprocess. Brist på förtroende i dessa delar gör omedelbart avtryck hos konsumenterna.

Magnus Bäckström
Kundombudsman