Sökformulär

Hallå, va bra!

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2016-05-04

För ett år sedan startade upplysningstjänsten Hallå konsument och tjänsten har lett till att fler svenskar får hjälp av oberoende konsumentvägledning än tidigare, det visar en första utvärdering av tjänsten.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument öppnade den 31 mars förra året och nu har den första delutvärderingen av tjänsten tagits fram och lämnats in till regeringen.

Under 2015 hanterade kommunernas konsumentvägledning, de fyra konsumentbyråerna och Konsument Europa tillsammans cirka 168 000 ärenden, vilket är en ökning från 123 000 jämfört med 2014. Av dessa hamnade 64 000 hos Hallå konsument. Samhällets service mot konsumenter har alltså ökat som en följd av Hallå konsument, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Förutom att fler svenskar nu använder sig av den oberoende, kostnadsfria vägledning samhället erbjuder, visar utvärderingen att 80 procent av de som varit i kontakt med Hallå konsument är nöjda med tjänsten.

Läs pressmeddelandet från Konsumentverket och första delutvärderingen här:
http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Nyheter-och-aktuella-fragor/Nyheter...