Sökformulär

Fyra skäl att använda BoPriskoll

<< Tillbaka till nyhetsbrev


20 september 2018

En majoritet av branschen har redan anslutit sig till BoPriskoll, Mäklarsamfundets och Värderingsdatas tjänst för tydlig och trygg prissättning. Med över 1670 anslutna kontor är sannolikheten stor att du är en av alla dem som redan använder BoPriskoll. Tillhör du de som ännu inte riktigt hunnit sätta dig in i tjänsten och upptäcka fördelarna på egen hand? Eller har du funderingar kring vad du som mäklare tjänar på att använda BoPriskoll? Läs det här!

1) Färre frågor om pris och bättre förberedda spekulanter
När du gör en BoPriskoll på en bostad till salu gör du både dig själv, säljaren och spekulanterna en tjänst. Det hjälper dig i din dialog med säljaren om utgångspriset. Du kan också hänvisa spekulanter som har frågor om pris och, om det är en bostadsrätt, föreningens ekonomi till din BoPriskoll för den aktuella bostaden. Då får de hjälp att fatta ett välgrundat beslut genom jämförelser med tidigare, relevanta försäljningar. Rätt förväntningar på slutpriset bidrar det också till fler ”riktiga kunder”, spekulanter med köpintention, som lägger bud.

2) Tydligt mervärde för kunden
Kundernas krav på transparens och information ökar hela tiden. Det är ett tryck som de allra flesta mäklare känner varje dag. Med BoPriskoll ger du den vetgirige kunden ett tydligt mervärde och en extra service i form av pålitlig, oberoende och relevant information för bostadsaffären. Allt detta med bara några klick.

3) Den som inte hänger med hamnar lätt efter
När allt fler mäklare börjar använda BoPriskoll så ökar också kundernas kännedom om tjänsten. Den mäklare som ligger långt fram i användningen kan därmed skaffa sig en konkurrensfördel över den som inte jobbar med BoPriskoll. På sikt ser vi att användning av BoPriskoll blir en självklar kvalitetsmarkör för fastighetsmäklarna. Då är det viktigt att så många som möjligt av alla duktiga mäklare därute använder tjänsten. 

4) Bra för hela branschen
När du använder BoPriskoll gör du inte bara dig själv och dina kunder en tjänst. Du gör faktiskt hela bostadsmarknaden bättre. Dessutom hjälper du branschen. Prissättningen är det som väcker flest frågor och mest missnöje bland konsumenterna. Det är pris i marknadsföring, alltså misstanke om lockpris, som toppar anmälningsstatistiken hos Fastighetsmäklarinspektionen år efter år. Lockprisdebatten dyker upp med jämna mellanrum och skapar svarta rubriker som svärtar ned branschens rykte och anseende. BoPriskoll är branschmajoritetens svar på den här problematiken. Det är ett verktyg som står på både mäklarens och konsumentens sida. Rätt använt kan vi förhoppningsvis, en gång för alla, komma tillrätta med den oro som konsumenterna känner inför prissättningen och samtidigt ta ett ordentligt kliv mot stärkt anseende för hela branschen.