Sökformulär

Från mäklare till poet?

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


14 december 2017

DN-skribenten Kristofer Ahlström har undersökt hur mäklarna använder sig av så kallad mäklarpoesi i bostadsannonserna. Han konstaterar att det i viss mån bankar ett poet-hjärta bakom den breda slipsen hos några mäklare och hoppas att det sviktande marknadsläget kan locka dem från surrogatstory-telling till faktisk skönlitteratur.

I sin text tar Kristofer Ahlström upp två exempel som fått spridning i medier under de senaste åren:

För snart två år sedan la Katarina Ljung, vd och fastighetsmäklare på Historiska Hem, ut en bostadsannons som fick stor spridning i sociala medier. Aftonbladet skrev en nyhet om den och satte rubriken ”Är det här Sveriges märkligaste bostadsannons?” på artikeln.

Katarina Ljung ville fokusera på känslan man får av att befinna sig i sekelskifteslägenheten på Södermalm, istället för att beskriva hur den såg ut.

– Den texten var en hyllning till lägenheten. Jag ville få fram känslan i den, inte bara beskriva att det var fina plankgolv. Att det är trägolv kan man ju se på bilderna, säger Katarina Ljung till DN.

Här är ett utdrag från bostadsannonsen på Hemnet:
”Det är helt tyst här. Precis som om hela staden sover när det är första dagen på helgen. Skönt att kunna vakna utan klockan som ringer. Jag vänder mig mot nattduksbordet- 8. Klockan är bara 8. Sätter ner fötterna mot de gamla planken som knakar lite lätt mot det annars tysta rummet. Sakta går jag över golvet för att inte väcka någon av de andra. Genom vardagsrummet, förbi den magnifika kakelugnen, lyser ljuset in från de två stora fönstren och rummet känns magiskt. Intill soffgruppen ligger spelet kvar från igår kväll. Jag plockar ihop det snabbt och ställer in det i den stora bokhyllan i den inre hallen.”

”Krävs mod att sticka ut”
Mäklaren Lars-Eve Jönsson, Fastighetsförmedling Söder i Eslöv, menar att även om en mäklare har språklig begåvning och en önskan om att skapa, så krävs modet att sticka ut och att trotsa en inarbetad företagskultur på kontoret.

– Det är faktiskt en ganska tråkig värld vi lever i – när folk inte vågar leva ut sina begåvningar av rädsla för att hamna utanför det ”normala”, säger Lars-Eve Jönsson till DN.

Rak och tydlig
En mäklare som hamnade utanför det ”normala” var Christan Najjar, mäklare på Notar, när han skulle förmedla ett riktigt nedgånget hus i Huddinge utanför Stockholm. Som rubrik på annonsen satte han ”Huset som Gud glömde”.

– Folk är inte dumma i huvudet, de förstår att en ”opolerad pärla” inte är en pärla, utan ett vrak. Man bör vara rak och tydlig i beskrivningen. Det får spridning, särskilt som det råder en idétorka utan dess like inom mäklarbranschen.
Frågan är nu om vi kommer se fler litterära testballonger i en marknad som just nu präglas av osäkerhet och där utbudet fortsätter att öka och priserna sjunka? Kanske vissa mäklare som känner att de har ett bultande poethjärta bakom slipsen vågar ta en chans och testa mäklarpoesi?

Läs Kristofer Ahlströms artikel här (inloggning krävs).

Caroline Berg
Redaktör

Lästips! Bostadsannonserna som blev snackisar