Sökformulär

”En fröjd att leta bostad i Sverige”

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


1 mars 2018

Erik Segerborg är 32 år, pratar flytande ryska, har varit VD på Domofond, Rysslands motsvarighet till Hemnet, och vice VD på Avito, Rysslands största annonssajt. Sedan oktober är han chef för marknadsföring och strategi på Hemnet. I en intervju berättar han om sina drivkrafter, om Hemnets utmaningar och skillnaderna mellan bostadsmarknaderna i Ryssland och Sverige.

För snart 5 år sedan flyttade Erik Segerborg till Ryssland för att jobba på annonssajten Avito, som är Rysslands motsvarighet till Blocket. Efter ett tag såg han behovet av att skapa en separat sajt för bostadsannonser och startade då bolaget Domofond där han var VD.

– Vi började verkligen från scratch och kollade på alla liknande sajter som fanns, däribland Hemnet, och plockade det bästa, säger Erik.

Domofond blev snabbt en av Rysslands största bostadssajter och efter några år gick Erik tillbaka till Avito och blev vice VD. Trots sina framgångar i Ryssland växte saknaden till Sverige.

– Om jag hade valt att stanna kvar i Ryssland hade det blivit minst 4 år till. Var sak har sin tid och nu kände jag att jag ville prioritera familj och vänner.

”Vi måste bli mer innovativa”
När Erik kom hem till Sverige visade det sig att planeterna stod helt i linje, som han själv uttrycker det. Hemnet sökte en chef för marknadsföring och strategi, vilket passade perfekt.

– Hemnet är ett fantastiskt varumärke och jag tycker det är intressant att jobba med bostadsmarknaden för att den är en så central del av samhället. Hemnet har även en spännande resa framför sig, med nya ägare och att allt digitaliseras allt mer och görs på nya sätt. Jag tror att Hemnet med sin position kan driva utvecklingen.

Erik beskriver Hemnet som ett stabilt och tryggt varumärke, ett företag man kan lita på. Men för att Hemnet ska kunna driva utvecklingen måste de bli mer innovativa.

– Vi vill skapa mer valfrihet för säljarna och mäklarna i de tjänster och produkter vi erbjuder. Vi får ofta feedback att man är nöjd, men att Hemnet skulle kunna göra mer. Här är det viktigt att vi jobbar ännu närmre mäklarna, säger Erik.

För att få med mäklarna i utvecklingen av Hemnet menar Erik att det inte finns några quickfix.

– Det handlar om att jobba kontinuerligt med att stärka förtroendet och där finns olika saker att jobba på. Dels lyssna och förstå vilket behov mäklarna har och dels ge information och vara transparenta.

Ryssland vs Sverige
Den svenska fastighetsmäklartjänsten är professionell, menar Erik, speciellt i jämförelse med den ryska fastighetsmäklarbranschen. 

– Sverige ligger många många år framför Ryssland vad det gäller hur utvecklad fastighetsmäklarbranschen är. Om man bara bott i Sverige så förstår man inte hur det kan vara i andra länder. Vår bransch är mer professionell i och med att vi har en utbildning, registrering, kvalitet på våra bostadsannonser och exklusiva mandat på bostaden, att det inte är flera mäklare som förmedlar samma bostad. I Ryssland hade vi problem med att många av annonserna var falska och att bostäderna inte fanns överhuvudtaget.

Svenskarna är ett av världens mest bostadstokiga folk och vi gillar att surfa in på Hemnet och drömma oss bort. Men för ryssarna handlar inte bostadssurfandet lika mycket om drömmar utan mer om att få tak över huvudet, förklarar Erik.

– Jag tror mäklarna och delvis Hemnet har bidragit till att göra den svenska marknaden bra för att man ska kunna drömma. När man går in på Hemnet så vet man att man kan lita på det som står i en bostadsannons och vet att mäklaren är professionell, vilket tar bort osäkerheten och gör att man bara kan ha kul. Det är verkligen en fröjd att leta bostad i Sverige. Medan i Ryssland är det så mycket osäkerhet och där handlar det mer om att uppfylla behovet av att ha någonstans att bo än att ha en trevlig upplevelse. Men jag tror de kommer komma dit. Det man ska komma ihåg är att bostadsmarknaden i Ryssland inte fanns innan Sovjetunionens fall. Ingen ägde någon lägenhet då och det fanns nästan inga fastighetsmäklare innan 1992.

Våga göra nya saker
När Erik åkte till Ryssland visste han inte vad som väntade. Men karriären tog fart och idag har han hunnit med mer än de flesta.

– Jag är en nyfiken, optimistisk person och gillar att se saker hända. Jag tycker det är genuint kul att lära mig om nya grejer och lära känna nya personer. Några gånger under de senaste åren så har jag vågat ta mig an osäkerheten. För risk och osäkerhet är två helt olika saker. Risk är något man kan kalkylera och osäkerhet är att man inte vet alls. Så var det när jag startade ett nytt bolag, jag hade noll koll på vad som skulle hända ärligt talat och samma sak med att flytta till Ryssland. Men man får laga efter läge och försöka få struktur i osäkerheten.

Caroline Berg
Redaktör
caroline.berg@maklarsamfundet.se
Puff profilintervju Erik Segerborg