Sökformulär

Budgivning, provision och pris sticker ut 2015

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


2015-12-10

Vis av erfarenhet så vet vi att senare delen av december inte bjuder på så mycket annat än väntan på att bostadsmarknaden 2016 ska komma igång. Därför har jag redan nu tittat bakåt på året som gått. Budgivning, provision och pris är de kategorier som står för de största förändringarna 2015. Det speglar marknaden väl. Obalans och brist på tydliga besked för framtiden skapade det kaos som finns att rapportera från 2015.

Diagram 1. Bostadskonsumenternas frågor till Mäklarsamfundets kundombudsman, rikssnitt 2015. Procent.






Som fastighetsmäklare hamnar man i en situation som kräver både kunskap och engagemang och en god moralisk kompass. Att det dessutom går i en rasande fart på många orter gör det inte lättare. 

En annan reflektion av årets statistik är att ända sedan vi började samla kunskap kring våra konsumentfrågor så har stora delar handlat om information och kommunikation. Dessa delar har hela tiden ökat och under 2015 så talar vi om en så pass stor del som 89%. Det visar oss att ju mer information bostadskonsumenten har att tillgå desto mer kommunikation vill man ha. Den frågan äger fastighetsmäklaren, och vad kan vara bättre än att jobba mot ett givet mål med vetskap om att bli bättre. Här föds också möjligheten att arbeta proaktivt med de frågor man faktiskt vet kan ställa till problem för köpare och säljare. Detta ger dessutom rena tidsvinster för mäklaren. 

Snart har vi ett nytt år här! Nya utmaningar, nya affärer! Använd en del av julefriden till att reflektera över det år som gått och gå in i det nya med medvetna val och mål. Väl investerad tid!

God Jul och Gott Nytt år!



Titti Öhrn
Kundombudsman