Sökformulär

Bostadsannonserna som blev snackisar

<< Tillbaka till nyhetsbrevet


31 augusti 2017


FOTO: Mäklarhuset

Under de senaste åren har vi sett allt fler uppseendeväckande bostadsannonser. Den ena mer kreativ än den andra. Du kanske minns Paprikahuset eller nu senast bostadsannonsen om lyxliv? Varför blir dessa bostadsannonser virala? Och kan en uppseendeväckande bostadsannons ge ett högre slutpris?

2014 dök det så kallade Paprikahuset upp på Hemnet. Det blev en riktig klickraket med 452 000 klick.

”Säljaren tyckte att de flesta svenska hus och lägenheter till försäljning ofta är inredda i vitt och presenteras med ett ganska stramt uttryck. Säljaren och fotograf Johan Larsson tyckte att det kunde vara roligt att göra något lite extra ”med glimten i ögat”, berättar Helena Österman Andersson på Saltsjöbadsmäklarna, som var ansvarig fastighetsmäklare vid försäljningen.

Paprikahuset fick ett slutpris på cirka 6,2 miljoner enligt uppgifter från Booli.

Läs mer om paprikahuset här.

Ta ut svängarna
En av pionjärerna inom trenden var mäklarföretaget Fantastic Frank som redan 2011 placerade ut frukt på annorlunda ställen i en lägenhet. Efter det har fler hakat på med okonventionella grepp i marknadsföringen. Vissa har till och med tagit det till en ny nivå. Den 6 maj 2017 dök det upp en bostadsannons på Hemnet där personerna i bilderna har på sig hästhuvuden.

– Det var säljarna som frågade mig om man kan hitta på något "kul", som de uttryckte det, för att sticka ut lite på Hemnet, säger mäklaren Henrik Mörck vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Örebro till tidningen NA.

Lägenheten i Örebro hade ett utgångspris på 1 995 000 kr och såldes för lika mycket.

Läs mer om ”Hästhuvud-annonsen” här.

Spridning i sociala medier
Jonas Colliander, forskare i marknadsföring, menar att syftet med denna typ av marknadsföring är att skapa tillräckligt mycket uppmärksamhet så att människor kommer ihåg annonsen och helst också sprider den i sociala medier.

– Den här typen av annonser sprids antagligen mest för att avsändarna tycker de är speciella och vill höja sin egen status inom sitt nätverk genom att dela innehåll som mottagarna får någonting ut av exempelvis underhållning eller motsvarande, säger Jonas Colliander.

Hur tror du mäklarna ska tänka framöver för sticka ut i mängden?
– Ja, det gäller ju att hitta sätt att sticka ut från mängden som är uppseendeväckande men samtidigt tillräckligt relevant för att inte avskräcka eventuella köpare. Det gäller att vara kreativ helt enkelt.

Lyxliv till salu
I somras la fastighetsmäklaren Karsten Johansen ut en vindslägenhet till försäljning. Men den 125 kvadratmeter stora trean i Malmö visade sig vara svårsåld, så Karsten Johansen var tvungen att tänka om.

– Jag och säljaren resonerade kring hur man bor i den här bostaden. Lagar man mat i det här köket? Hur umgås man i lägenheten? När vi kom på storyn tyckte säljaren att det var en kul idé, så jag drog ihop några kollegor en fredag efter jobbet och så iscensatte vi berättelsen, säger Karsten Johansen.

Bilderna berättar en historia som följer ett värdpar under en kväll med goda vänner. Bostadsannonsen fick starka reaktioner och blev snabbt en snackis på nätet. Omtaget i marknadsföringen generade även fler visningar och i skrivande stund pågår slutförhandlingar berättar Karsten Johansen. Lägenheten har ett utgångspris på 6 650 000 kr, men slutpriset kommer hamna något under.

– Det är ett speciellt objekt i en speciell förening och det är vanligt att förmedlingstiden på dessa objekt är lite längre, säger Karsten Johansen.

Vad tror du om trenden med att skapa uppseendeväckande bostadsannonser, är det något som fler och fler mäklare kommer haka på?
– Skulle tro det faktiskt. Jag tycker att det är för mycket lika nu, ingen vågar göra något nytt. Jag tror det kan hänga ihop med det gamla ryktet om att mäklare kan uppfattas som oseriösa. Men utanför Sverige är det vanligt med denna typ av annonser.

Hur har uppmärksamheten kring objektet påverkat dig och ditt arbete?
– Efter det här objektet kom ut så har jag haft 5-6 möten med säljare som är intresserade av liknande upplägg, så jag kommer göra uppföljare och då kommer allt vara lite mer planerat.

– Framöver tänker jag att de bostäder som jag lanserar ska berätta en historia, mer än att bara visa upp bostaden. Förmedlar vi en bostad eller en tanke om hur man kan förändra sitt liv? Bostaden är ett medel för att uppnå det man vill i livet.

Läs mer och se bilderna på vindsvåningen i Malmö här.

Påverkan på slutpriset
Så, kan en uppseendeväckande bostadsannons ge ett högre slutpris? Jag kan konstatera att det leder till mer uppmärksamhet innan visning, kanske fler besökare men inte nödvändigtvis ett högre slutpris om man utgår från exemplen jag tagit upp i denna text.

Caroline Berg
Redaktör