Sökformulär

Borttagen innan visning

<< Tillbaka till Konsument


2015-02-05

Detta meddelande möter allt fler besökare på hemnet.se och liknande bostadssajter. Hela 22 % av de bostäder i storstadsregionerna som utannonserades på Hemnet under 2014 såldes innan mäklaren hunnit ha den allmänna visningen. Siffran för hela riket låg på hela 14 %. Detta är en trend som är olycklig ur flera aspekter och drabbar alla inblandade. Jag talar med många konsumenter som känner sig frustrerade. Dels de som frågar sig hur man överhuvudtaget ska bära sig åt för att hinna titta på bostäderna och dels de som ur den frustrationen själva till slut köper med ytterst lite tid till att faktiskt undersöka och sätta sig in i vad det är man köper. Eftertankens kranka blekhet visar sig snart och man upplever att man får överraskning efter överraskning, vilket man sannolikt inte hade fått om man hade kunnat köpa i ett sundare tempo.

Bostadsaffärerna går med en rasande fart och det är inte bara köparna som drabbas. Säljarna får väldigt kort tid på sig att anta eller förkasta de snabba bud som lämnas i önskan om att göra avslut innan bostaden visas på allmän visning. Allt för att slippa en eventuell budgivningsprocess. Det är svårt för dessa säljare att vara säkra på att de fått högsta möjliga pris som marknaden hade att erbjuda just då. Detta visar sig först senare. När det då står klart att dessa säljare fått väsentligt mindre betalt än vad man fått för ett liknande objekt med samma förutsättningar blir man missnöjd. Många gånger blir man då besviken på sin mäklare. Att mäklaren med all rätt pekar på att beslutet om att anta bud innan visning endast kan göras av säljaren och att mäklaren endast kan bedöma budet i den marknad som han eller hon kan och verkar i. Fastighetsmäklaren kan ju aldrig garantera att detta är det högsta pris som marknaden är villig att betala om man inte har visat bostaden för alla som velat se den. Här uppstår ofta diskussioner och det är inte ovanligt att dessa slutar med konflikt.

Tittar vi på detta ur mäklarens perspektiv är det en olycklig situation som är svår att påverka. Kritik hörs ofta från konsumenterna om att mäklarna själva driver på affärerna för sin egen vinnings skull. Denna skeva uppfattning skapar sprickor i förtroendet. Vidare påverkar detta mäklarens möjligheter att träffa presumtiva köpare och säljare och ganska snart slår detta på antal affärsmöjligheter. Vi ser alltså tre parter som alla har anledning att vara missnöjda med den situation vi nu ser. Dialog med köpare och säljare är nödvändig för att skapa en sundare spelplan.



Titti Öhrn

Kundombudsman